Egy apró alkatrészen fog múlni az ipar teljesítménye? I.

  • Nagy Zsófia Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 5 perc   

Már hónapok óta hallani, hogy globális hiány alakult ki a félvezetőkből, amely számos iparágat nehezen érint különösen akkor, mikor épp a pandémia okozta válságból lábalnának ki a gazdaságok. Ezek az apró alkatrészek már eddig is jelentős fennakadásokat okoztak, többek között a járműiparban és most úgy tűnik, hogy egy ideig még velünk marad ez a probléma.

Több, mint fél éve tart a globális chip-hiány, amely számos iparágat sodor nehéz helyzetbe. A probléma már januárban Magyarországot is elérte, mikor a kecskeméti Mercedes gyár bejelentette, hogy a chip-hiány következtében 10 napra leállítja a termelését. Január óta áprilisban ismételt leállás volt, továbbá augusztus 15-ig 3 héten keresztül megint szünetelteti a termelését a gyár.

A probléma súlyát jól mutatja, hogy nem csak a leányok üzemeit érinti a hiány, a németországi gyárak esetében az Audi májusban jelentette be, hogy 10 ezer munkavállaló kerül részmunkaidős foglalkoztatásba, júniusban pedig a Volkswagen alkalmazott csökkentett a munkaidőt Wolfsburgban található üzemében. Mostanra már nem csak az autógyártók, de az elektronikai eszközöket előállító vállalatok is a hiány okozta fennakadásokról nyilatkoznak. Legutóbb az Apple vezérigazgatója jelentette be, hogy a hiány a MacBook és az iPad mellett már az iPhone termékek gyártását is érinteni fogja.

Már megint a pandémia?

Hogyan is jutottunk el ide, hogy 2021 augusztusában autógyárak állnak le a chip-hiány miatt? Természetesen ebben az esetben is közrejátszott a pandémia. 2020 tavaszán, amikor a járvány már Európát is elérte, számos gépjárműgyártó állította le ideiglenesen a termelését. A kecskeméti Mercedes-gyárban például tavaly márciustól áprilisig szünetelt a termelés.

Mivel az autógyártók leálltak, így nem is volt szükségük félvezetőkre, ennek következtében keresletük lecsökkent. Míg a gépjárműgyártók részéről nem volt igény a chipekre, addig az otthonukba bezárt emberek sorra rendelték meg az elektromos kütyüket, laptopokat, tableteket, konzolokat, mely az elektronikai termékeket gyártó vállalatok részéről eredményezett egy keresleti sokkot. Mire azonban az autógyárak 2020 nyarán elkezdtek visszaállni a normál termelésre és ismét beálltak a sorba a chipekért, addigra már kiürült a chip kosár.

Forrás: Semiconductor Industry Association

Ennek fényében úgy tűnik, hogy a hiány kialakulásáért egyedül a pandémia tehető felelőssé, ugyanakkor már voltak arra utaló jelek, hogy az ellátási láncban előbb vagy utóbb fennakadások lesznek. Azt is látni kell, hogy a félvezetők iránti igény folyamatosan emelkedett az elmúlt években, az elektronikai eszközökben, a laptopokban, okostelefonokban, illetve az autókban egyre több és több chip került felhasználásra.

Az autógyártás növekvő chip-keresletét az elektromos autók elterjedése is tovább fokozza. Minél fejlettebb digitálisan egy elektromos autó, annál több félvezetőre van szüksége pl. a teljesítményszabályozó elektronikához, az internetkapcsolathoz, a navigációhoz, a szenzorokhoz. A kereslet bővülésében a kriptovaluták is szerepet játszanak, például a videokártyák iránti kereslet felfutása a bányászoknak volt köszönhető, mely hiányt és áremelkedést okozott a piacon.

Figyelemmel arra, hogy az elmúlt években fokozatosan nőtt a chipek iránti igény, azonban ezzel a kínálati oldal nem bővült párhuzamosan a szakértőket nem lepte meg, hogy chip-hiány alakult ki. Számukra a kérdés csupán az volt, hogy erre mikor kerül sor és végeredményben ennek a folyamatnak adott egy lökést a pandémia.

A kialakult helyzetben mindezek mellett technológiai tényezők is szerepet játszottak. Az Intel már a pandémiát megelőzően is problémákkal küzdött, mivel a 10 nm-es chipek fejlesztése nem volt zökkenőmentes, mely a 14 nm-es chipek gyártási kapacitását is negatívan érintette. Ennek következtében megrendelői versenytársaihoz pártoltak, mely azt eredményezte, hogy már a pandémiát megelőzően is magasabb kapacitáskihasználtsággal működtek a gyártók.

A blog következő részében feltárjuk, hogy a kialakult probléma milyen hatással járhat a magyar ipari termelésre, mi is az a WC-papír hatás, és hogy várhatóan meddig lesz még velünk a chip-hiány.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.