Sebességet vált a kínai autóipar?

  • Cifra Gergő Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 4 perc   

Kína napjainkban rendszeresen kerül terítékre a gazdasági és politikai cikkekben, elemzésekben. Ezt elsősorban annak köszönheti, hogy egyre jobban fenyegeti az USA hosszú évtizedek óta fennálló vezető gazdasági, nagyhatalmi szerepét. Ennek a folyamatnak már látványos jelei is vannak, hiszen a két nagyhatalom között fennálló kereskedelmi háborúnak is ez az egyik oka.

A legnagyobb gazdaságokhoz történő felzárkózást Kína a magasabb hozzáadott értékű tevékenység előtérbe helyezésével kívánja elérni, azaz „összeszerelő üzemből” innovatív vezetővé kíván válni. Ennek elérésére kiadta a ,,Made in China 2025” című stratégiai dokumentumot, melyben megjelöli az ágazatokat, amelyekben technológiai vezetőkké kíván válni. Ezen ágazatok közül az egyik az autógyártás, alábbi publikációmban ezt fogom bemutatni.

Az, hogy Kína ezen a területen növelni szeretné aktivitását, kézenfekvőnek látszik, hiszen a világ egyik legnagyobb piaca; azonban nem rendelkezik nyugaton is ismert hazai márkával, „csak” tulajdonosként van az autógyárak mögött kínai szereplő (pl. Lotus, Volvo – Geely csoport). Az alábbi képen látható, hogy a legnagyobb 10 autógyártó vállalat között nem szerepel kínai cég, amely meglepő annak függvényében, hogy csak Kínában több, mint 7 millió kínai gyártó által készített autót adtak el 2019-ben. Bár az ábra 2018-as, a kínai eladásokra vonatkozó adat pedig 2019-es, nagyságrendi változás összességében nem történt.

top10 autógyár
Forrás: Statista

Annak, hogy nincs kínai vállalat a 10 legnagyobb autógyártó között, az az oka, hogy az eladások számos gyártó között oszlanak meg és a kínai autók még nem tudták meghódítani a nyugati piacokat. Az autóiparban azonban sok szempontból könnyebb helyzetben vannak a kihívók, mint más innovatív ágazatban – mint például a chipgyártás – hiszen az elektromos autózásnak köszönhetően várhatóan egy teljesen új technológia határozza meg majd az iparágat. Ebből fakadóan nem kell behozni a több évtizedes lemaradást, melyet a robbanómotorok terén halmozott fel Kína, hanem amennyiben versenyképes villanymotorokat és akkumulátorokat képes előállítani, úgy rövid úton válhat a nagy autóipari óriások kihívóivá egy-egy kínai vállalat. A kínai állam ezt a lehetőséget felismerve hatalmas összegekkel támogatja az elektromos autózást és autógyártást.

Különösen nagy lehetőség előtt állnak a kínai gyártók, hiszen az európai és különösen a német gyárakat nehéz gazdasági helyzetben éri az elektromos autózás jelentette paradigmaváltás, ezért csak jelentős lemaradással tudnak reagálni. Ezt jól mutatja, hogy több gyár is – többek között – kínai cégekkel lép partnerségi kapcsolatra, hiszen a szükséges belső kapacitásokat, kompetenciát még nem sikerült kiépíteni. A kérdés, hogy az elkövetkező években élni tud-e a lehetőségeivel Kína és meghódítja-e a legnagyobb autógyártók toplistáját.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.