Nyár végén optimistábbak voltak a hazai vállalatok, de vannak, akik tartósan negatív pályára kerültek

  • Gál Nikoletta Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 6 perc   

A vállalati ügyfelek körében tavasszal rövid ideig tartó jelentősen pesszimista várakozásokat (azaz, hogy jelentősen rombolja a járvány a vállalatok gazdasági kilátásait), júliusban pedig kisebb, de hosszabb távú negatív gazdasági hatásokat mértünk.

A Danube Capital és az MKB Bank már több hullámban online kérdőívvel kereste meg a magyar vállalkozásokat, hogy minél pontosabb képet kaphasson a koronavírus-járvány gazdasági hatásairól. Az első kutatási hullám márciusban a járvány berobbanásakor, a következő kutatási hullám pedig nyár végén, a járvány második hullámának elején készült.

A legutóbbi kutatásban résztvevő vállalatok 48 százaléka 50 fő alatti vállalkozás, 35 százaléka középvállalat és 17 százaléka nagyvállalat volt. A kutatás célja az volt, hogy felmérjük, hogy a vállalatokat hosszabb távon hogyan érinti a koronavírus miatt kialakult helyzet. A vizsgált cégek körében tehát – a bank vállalati ügyfélkörét reprezentálandó – a teljes magyar vállalati körhöz képest nagyobb arányban szerepeltek közép- és nagyvállalatok.

Nyár végi optimistább várakozások

Márciusról júliusra az MKB vállalati ügyfélkörben optimistább gazdasági várakozásokat mértünk. A kutatásban résztvevő ügyfelek 67 százaléka gondolta a júliusi kutatás alapján, hogy kisebb-nagyobb mértékben romlanak az elkövetkező 6 hónapban a cég kilátásai, míg márciusban 83% vélekedett így.

Kérdés, hogy mit hoz majd a járvány második hulláma, mennyire nyesi vissza a nyár végi optimizmust. Az optimistább várakozások mögött az állhat, hogy sokan, akik a járvány elején kialakult ,,pánikhelyzetben” komolyan aggódtak a cégek kilátásai miatt, mégis relatíve változatlan körülmények között át tudták vészelni az eddigi időszakot. Azt látjuk, hogy márciusról júliusra növekedett azok aránya (6 százalékról 23 százalékra), akik saját vállalkozásuk kapcsán nem várnak nagy változást.

Mit gondol, hogyan befolyásolja a koronavírus a saját vállalkozásának kilátásait a következő 6 hónapban? MKB vállalati ügyfelek

Hosszabb távon kell berendezkedni a koronavírus-járványra

Bár saját cégük gazdasági kilátásai kapcsán optimistább a hangulat, a márciusi megkérdezéshez képest hosszabb távú gazdasági hatással számolnak már a nagyobb vállalati ügyfelek is. Márciusban 13%, júliusban 28% várt egy éven túli hatást. Érdekes, hogy a kisebb vállalatok már egy áprilisi kutatási hullámban is nagyobb arányban (32%) vártak hosszú távú gazdasági hatást.

Aki negatív pályára került az ott is maradt

Fontos megemlíteni azt is, hogy ha azokat a cégeket nézzük, amelyeket negatívan érintett a járvány – pl. csökkentek a megrendelései, csökkent az árbevétele – akkor azt látjuk, hogy ezek az arányok meglepően stabilak maradtak a márciusi és júliusi felmérésben. Akik akkor erre a negatív pályára kerültek, még most is ezen vannak.

Akiknél a járvány hatására csökkentek a megrendelések: a vállalati ügyfelek 28 százaléka érzékel jelentős csökkenést a megrendelések számában és további 33 érzékel némi csökkenést. Azaz az ügyfelek 61 százalékának csökkentek a megrendelései a júliusi felmérés szerint, míg a márciusi alapján 60%-nak. A kutatás júliusi hullámában elért vállalatok 30 százalékánál jellemző, hogy az értékesítési árak csökkentek vevői nyomásra vagy egyéb tényezők hatására.

Akiknél az elmúlt hónapokban csökkent az árbevétel: a cégek fele nyilatkozott úgy, hogy (kisebb-nagyobb mértékben) csökkent a cég árbevétele az elmúlt hónapokban. Áprilisban a bank KKV-ügyfeleit is megkérdeztük, az ő körükben 55%-nak csökkent az árbevétele. Ezekben az arányokban sincs jelentős elmozdulás (bár itt áprilisban kisebb, júliusban nagyobb vállalatokról van szó).

Lecsökkent megrendelések és nyomott árak

MKB vállalati ügyfélkörében mért gazdasági hatások 2020. július:

Kis- és közepes vállatok körében nagyobb a gazdasági bizonytalanság, a nagyobb cégek viszont megvalósítják az idénre tervezett beruházásokat.

A nagyobb vállalatok körében júliusban kisebb gazdasági bizonytalanság volt mérhető, mint a kisvállalati körben áprilisban. A cégek 7 százaléka nyilatkozott úgy, hogy bizonytalan időre elhalasztja a tervezett beruházásokat és további 7% pedig fél-egy évre halasztana. Ezt a kérdéskört kisebb vállalati ügyfelek körében is megvizsgáltuk áprilisban és akkor jóval magasabb számokat mértünk: 29% bizonytalan időre és további 20% pedig fél-egy évre halasztja el a beruházásokat.

Az MNB egy hasonló, jellemzően mikro- és kisvállalatokat érintő kutatása szerint március és június között csökkent a gazdasági bizonytalanság és jóval többen tervezik, hogy belevágnak az idénre tervezett beruházásokba.

Milyen környezetben valósulhatnak meg ezek a beruházások? Hogyan készülnek a vállalatok a járvány második hullámára? Mit gondolnak a cégek a gazdaságvédelmi akciótervekről? Részt vesznek-e ezekben a programokban? Ezekkel a kérdéseket is vizsgálta a Danube Capital az MKB vállalati ügyfélkörét érintő kutatásban, ezzel folytatjuk a következő bejegyzésben. A tavasz óta tartó kutatássorozat többféle, a gazdasági hatások mélyebb megértésére alkalmas elemzésre is lehetőséget biztosít.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.