A Brexit hatása a járműiparra

  • Cifra Gergő Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 3 perc   

Október 17-én megszületett az új Brexit-megállapodás az angol kormány és az Európai Unió között, de annak sorsa október 22-én még mindig bizonytalan (az EU tagállamainak állam- és kormányfői már jóváhagyták, de kétséges, hogy a brit parlament belemegy-e a kialkudott feltételekbe). Azonban már most is látható károkat okozott a kilépés a régió autóiparában.

A Brexit sok problémát vet fel; vannak, amelyek csak rövid távon jelentenek gondot, vannak azonban, melyek már most – a kilépés előtt – is érezhetők és gyaníthatóan hosszú távon is érezhető negatív hatásuk lesz. Előbbire példa, hogy a Jaguart is gyártó JLR bejelentette, hogy a Brexitet követően egy hétre biztosan leállnak, legyen az rendezett vagy “hard Brexit”. Döntésük hátterében az áll, hogy az autógyártók átálltak a just in time készletezési stratégiára, melynek következtében kis készlettel dolgoznak, csak annyi alapanyagot rendelnek, amire rövid távon szükségük van, így költségeket spórolnak meg.

Azonban a Brexittel ez a metódus várhatóan megakad és legalább átmenetileg akadozni fog az áruszállítás az új vámszabályokra történő átállás miatt. Hosszabb távú hatása lehet annak, hogy már most is érezhetően visszaesett a járműipari beruházások mértéke az országban, illetve több gyártó is a gyártókapacitások kivonását fontolgatja. Többek között a Nissan is máshova költözteti egy hard Brexit esetén a Qashqai modelljének gyártását.

Forrás: Society of Motor Manufacturers and Traders

A brit autóipari válság kínálati és keresleti oldalról egyaránt nagyban befolyásolja a teljes európai szektort, hiszen az egyik legnagyobb szereplője az európai piacnak, ezért a Brexit és a megállapodás feltételei nagyban befolyásolják majd az autóipart (is). A teljes EU-s export 32,4%-a megy Nagy-Britanniába és a teljes EU-s import 23,5%-a jön Nagy-Britanniából. Már most – a fenti ábrán – is látszik, hogy drasztikusan visszaestek a gyártási számok. Itt érdemes azonban megjegyezni, hogy a brit autóipar válsága túlmutat a Brexiten, ehhez hozzájárul – többek között a fent említett okok miatt – a teljes európai autóipar válsága is; amely mögött döntően globális okok húzódnak meg.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.