A járvány még véget sem ért, de már itt az autóipar újabb kihívása

  • Cifra Gergő Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 4 perc   

Az európai autóipar teljesen összeomlott az idei koronavírus-járvány alatt, az ACEA 2020-ban 25%-os visszaesést prognosztizál 2019-hez képest. Azonban az autóipar már a koronavírus-járvány előtt is komoly kihívásokkal nézett szembe: kereskedelmi háború, alternatív hajtásmódok térnyerése és az egyre szigorodó szabályozói változások. Az EU-n belüli emissziós szabályok, illetve annak be nem tartása esetén fizetendő büntetések alaposan átformálhatják az európai autópiacot.

A szóban forgó szabályozás lényegesebb pontjai az alábbiak:

  • 2021-től a gyártók újautó-flottájának összességében 95g/km CO2-kibocsátás alatt kell maradniuk;
  • 100 kg-onként 3,33g plusz CO2-kibocsátást engedélyez a szabályozás;
  • Az 50g/km CO2-kibocsátás alatti járművek nagyobb szorzóval számítódnak az átlagba;
  • Az emissziós cél elmulasztása esetén minden extra grammért 95 eurós bírságot kell fizetnie a gyártóknak autónként.

Érdemes megnézni az alábbi ábrát, mely bemutatja, hogy hogyan állnak az autógyártók a flotta szintű emisszió tekintetében:

Forrás: ACEA

Ebből az ábrából látható, hogy a tavaly eladott új személyautók mindössze 9%-a felelne meg a 2021-ben érvénybe lépő szabályoknak. Példa kedvéért egy Suzuki Swift a hivatalos honlap szerint 112g CO2-t bocsát ki kilométerenként, így amennyiben flottaszinten a gyártó nem tud megfelelni a szabályozásoknak, úgy jelen állás szerint nagyjából 500.000Ft bírság megfizetésére kényszerülne a gyártó az egyes eladott modellek után.

A gyártók kétféle módon tudnak alkalmazkodni ehhez a szabályozáshoz: vagy drasztikusan növelik a hibrid és a teljesen elektromos modellek részarányát a portfólión belül, ezzel „helyet adva” a nagyobb fogyasztású modelleknek (hiszen a szabályozás flottaszinten korlátoz), vagy beépítik az árazásba a büntetést. Az elmúlt időszak dinamikus áremelkedést hozott az új autók piacán, ami annak köszönhető, hogy már idéntől érvénybe lépett, azonban jóval megengedőbb keretek között EU-s szabályozás a CO2-emissziót illetően, ezt pedig a kereskedők beépítették az árakba. Azonban várhatóan további dinamikus áremelkedés lesz tapasztalható a piacon.

Habár a járvány miatt a kereskedőknél felgyülemlett készlet – és annak eladási kényszere – mérsékelte ezt az árnövekedést, számos tényező van, ami hosszú távon tovább fogja hajtani ezt a trendet. Modernebb, alacsonyabb fogyasztású technológiákat kell alkalmazni a modellekben, ez pedig nagyon komoly K+F költségeket ró a gyártókra.

Ezt tetézi még az alternatív hajtásmódokra való átállás, mely a túlélés feltétele minden gyártó számára, hiszen, egyfelől a fogyasztói igény is erre mutatkozik, másfelől pedig ez a kulcsa a kibocsátási kvóta betartásának. Ha hosszú távon nem képesek a gyártók tartani legalább flottaszinten a korlátozásokat, akkor az árversenyben alulmaradnak a konkurensekkel szemben, hiszen a fizetendő büntetést kénytelenek lesznek beépíteni az árba.

Így amennyiben nem tud minden gyártó drasztikusan csökkenteni a flottaszintű kibocsátáson, akkor rövid időn belül kieshetnek szereplők az európai piacról és drasztikusan változhat a ma ismert képhez képest az európai autóipar.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről havonta, e-mailben értesülhet.