Az e-kereskedelem bővülése és hatása a logisztikai ágazatra

  • Fehér Péter Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 5 perc   

Az internet térhódításával, fejlődésével összhangban jelent meg az online kereskedelem lehetősége az elmúlt évtizedekben. Az internet megjelenésének gyökerei egészen az 1960-as évekig nyúlik vissza, amikor is katonai célokból elkezdték kiépíteni az első számítógépes hálózatokat. Az „e-kereskedelem” megjelenése az 1969-es évekre tehető, amikor Dr John R. Goltz és Jeffrey Wilkins megalapította a CompuServe nevű vállalatukat. Ez az első olyan cég volt, ami online szolgáltatásokat biztosított az előfizetők számára. Innentől kezdve az e-kereskedelem napjainkig jelentős fejlődésen ment keresztül és a várhatóan a jövőben is folytatódik ez a tendencia.

A legnagyobb reformok e-kereskedelem ágazatában mentek végbe az elmúlt években. A kisebb vállalkozások számára is fontos lenne, de a nagyvállalatok esetében kifejezetten nélkülözhetetlen, hogy versenyképességük megőrzése érdekében online értékesítési felülettel rendelkezzenek. A mai világban azok a vállalatok, amik nincsenek jelen online felületeken – itt elég csak egy saját honlapra gondolni, nem feltétlenül webshopokra -, igen nehezen lehetnek versenyképesek és állhatják meg a helyüket az ügyfelekért folytatott egyre élesebb versenyben.

Ma már a vásárlók számos termékhez gyorsan hozzáférhetnek az interneten és ezt akár több különböző vállalattól is beszerezhetik; ezért nagyon fontos és alapfeltétel, hogy a vállalatok kitűnjenek a tömegből és valamivel többet nyújtsanak az ügyfeleknek, mint a versenytársaik. Elég csak az élelmiszer-kereskedelmi cégeket megnézni, ahol egyik szereplő sem akar lemaradni a versenytársakhoz képest és sorra jelentik be a házhoz szállítási szolgáltatásaikat – elég csak a Tescora, az Auchanra, a GRoby-ra és a Prímára gondolni, amik online vásárlási és házhoz szállítási lehetőséget nyújtanak. Nemrég a Spar is elindította szolgáltatását és bár a Lidl, valamint az Aldi nálunk nem indított még ilyen szolgáltatást, de számos más országban már jelen van a fenti két cég az e-kereskedelem piacán.

Az e-kereskedelem bővülésével már nem ritka az olyan vállalkozás, amely csak az interneten keresztül értékesít vagy esetleg csak egy üzlete van és egy raktárhelyisége. Az új értékesítési módnak köszönhetően a költségek csökkenhetnek, az ügyfél sok esetben olcsóbban juthat hozzá a termékéhez (számos helyen a postaköltséget a cég átvállalja – legalábbis egy bizonyos összeg felett).

Az online kereskedelem terjedése nagy hatással van a teljes logisztikai ágazatra, kiemelten fontossá válik a különféle automatizmusok és a mesterséges intelligencia megjelenése az iparágban. Azonban fontos megjegyezni, hogy az e-kereskedelem egyik fő sajátossága, hogy a kereskedők igyekeznek a lehető leggyorsabban, a legolcsóbban, a vállalat számára a legkevesebb költséggel kiszolgálni az ügyfeleket. Ez kihívások elé állítja a logisztikai ágazatot, hiszen annak biztosítása, hogy a vásárló a lehető leggyorsabban hozzájusson az általa vásárolt termékhez; alapvető eleme az e-kereskedelemnek. Mindez azonban megköveteli a piacon jelenlévő vállalkozásoktól a hatékonyságuk növelését, amit új eljárásokkal és módszerekkel érhetnek el.

Az e-kereskedelem bővülése és folyamatos fejlődése az áruszállításon túl jelentős hatással van a raktározási ágazatra is. A raktárkapacitások iránti folyamatos keresletet a raktárkapacitások bővítését célzó beruházások nehezen tudják követni. Sok esetben már a raktárak építésekor előbérleti szerződést kötnek a még el sem készült raktárkapacitásra.

Az e-kereskedelem hatására csökkent az ellátási láncban résztvevők száma, ezzel is gyorsítva az áruk célba jutását. Kisvállalkozások esetében nem ritka, hogy kiiktatják a folyamatokból a közvetítőket és maga a vállalat közvetlen kapcsolatba kerül a vevővel. Azáltal, hogy az ellátási láncban résztvevő szereplők száma csökken, az ellátási lánc lerövidül, ezáltal a költségek csökkennek. A láncban lévő készletek mennyisége csökken és ennek köszönhetően a teljes folyamat sokkal jobban tervezhetővé és előrejelezhetőbbé válik.

Azonban az online kereskedelem és a logisztika szoros együttműködésével a szolgáltatási színvonal is emelkedik, a vásárló számára szélesebb termékpaletta válik elérhetővé, a megrendelések pedig nyomon követhetővé, egyszerűbbé válhatnak.

A forgalom bővülésével egy időben a csomagszállító cégek forgalma is dinamikusan bővül, ami nagyban hozzájárul az áruszállítási ágazat lassuló, de kiemelkedő teljesítményéhez.  Bár az e-kereskedelem ösztönzően hat az ágazatra, azonban a globális gazdasági lassulás és a német ipar lassulása jelentősen befolyásolja az ágazat jövőképét.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.