Fokozódó verseny a telekommunikációs piacon – mi lesz veled Telenor?

  • Cifra Gergő Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 4 perc   

Előző cikkemben írtam a magyarországi TV-piac helyzetéről és ehhez kapcsolódóan úgy gondolom, érdemes szót ejteni a telekommunikációs piac egészéről. Nagyon mozgalmas időszakot él át az ágazat, hiszen az 5G technológia és így a frekvenciaárverések közelsége már önmagában is elég érdekességet tartogat, azonban a piacon számos felvásárlás is komoly hatást gyakorol a versenyre.

A hazai piac eddig nagyon egyoldalú volt, hiszen a Magyar Telekom volt az egyetlen szereplő, amely „quad player” volt, azaz mind a négy telekommunikációs szolgáltatást nyújtotta a háztartásoknak: vezetékes internet, vezetékes televízió, vezetékes telefon és mobilszolgáltatások (telefon+internet). A többi nagy szereplő a közelmúltig vagy csak vezetékes vagy csak mobilszolgáltatások terén nyújtott széles körben szolgáltatást. Így nem meglepő módon a Magyar Telekom piacvezetőként, ráadásul részben a szektorra – a bankszektorhoz hasonlóan – jellemző az alacsony szolgáltatóváltási hajlandóság miatt stabilan, régóta domináns szereplő a piacon.

Forrás: NMHH, Danube Capital

Többek között ez az alacsony szolgáltatóváltási hajlandóság sarkallta arra a szereplőket, név szerint a Vodafone-t és a Digit is, hogy felvásárlások révén szerezzenek új ügyfeleket, ha elcsábítani nem tudnak a rivális szolgáltatóktól. Ráadásul, ha olyan céget vásárolnak fel, amelynek más szolgáltatása erős, mint a meglévő (például a Vodafone mobil szegmensben, míg a felvásárolt UPC vezetékes szolgáltatásokban erős), akkor a kedvezőbb csomagajánlatnak köszönhetően a keresztértékesítések révén mégis felsejlik a versenytársaktól való elcsábítás lehetősége. Így a Vodafone személyében egy új „quad player” nőtt fel a Telekom mellé, habár erős versenyhátrányban van még így is, hiszen a UPC szolgáltatási területe jelentősen elmarad a versenytársétól.

Ez már önmagában élénkíti a versenyt, ráadásul a Digi az Invitel felvásárlásával megerősíti vezetékes szegmensét, amellyel a Magyar Telekomot meg is előzhetné TV-előfizetők számában. A közelmúltig úgy tűnt, hogy a közelgő 5G frekvenciaárveréseken a tesztüzemben lévő mobilszolgáltatásukat is megerősíthetik, ezáltal szintén valódi „quad playerré” lépve elő, azonban az NMHH a bejegyzés írásáig még nem nyilvánosságra hozott okok miatt elutasította a Digi pályázatát, így stratégiai jelentőségű veszteség érheti a céget.

Érdemes szót ejteni a Telenorról is, amely így különleges helyzetbe került, hiszen ő az egyetlen nagy szolgáltató, melynek csak mobilszolgáltatási ága van. Kérdés, hogy ez stratégiai megfontolás és a jövőbe tekintenek – hiszen egyértelmű globális tendencia, hogy egyre kevésbé fontos a vezetékes telefon és televízió – vagy kivárásra játszanak. Ez utóbbit erősíti az a napokban felmerült piaci hír is, miszerint egy állami szereplő vásárolhatja meg a távközlési céget. Mindenképpen érdemes figyelemmel követni a piacon zajló eseményeket, hiszen mint látható, mozgalmas időszak van mögöttünk és hasonlóan mozgalmas hónapokat várhatunk. Egy biztos: a fokozódó verseny a fogyasztók (legyen az lakossági vagy vállalati) javára válik.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről havonta, e-mailben értesülhet.