Légitársaságok a koronavírus tükrében

  • Cifra Gergő Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 3 perc   

A koronavírus-járvány kapcsán egyelőre kevés dolgot tudunk biztosan, az azonban látszik, hogy a legnagyobb veszteséget a turizmus szenvedi el, már rövid távon is. Az iparág minden szereplőjét nagyon súlyosan érinti a járvány; legyen szó vendéglátóról, szálláshely-szolgáltatóról, utazási irodáról vagy légitársaságról. Bejegyzésemben ez utóbbiak helyzetét fogom megvizsgálni.

A légitársaságok piaca az elmúlt időszakban gyökeresen rajzolódott át, köszönhetően első sorban a Ryanair, Wizzair, easyJet jellegű diszkont légitársaságoknak, amik drasztikusan csökkentették a repülőjegyek árát a komfort rovására. Ehhez úgy tűnik, a hagyományos légitársaságok nehezen alkalmazkodnak, sok állami légitársaság már megszűnt (ideértve a MALÉV-ot is), illetve sokan nagyon komoly nehézségekkel küszködtek az elmúlt időszakban (Alitalia, Norwegian Air Shuttle).

Ezt a piacot döntötte össze hetek alatta a koronavírus, amelynek köszönhetően sok légitársaság a flottájának akár a felét is kénytelen a földön tartani, és sok felszálló gép is pang az ürességtől. A légitársaságok hatalmas finanszírozási igény mellett működnek, vélhetően sok légitársaság végét jelentheti, ha több hónapig eltart a jelenlegi helyzet, hiszen külső forrást korlátozottan és nagyon drágán tudnak bevonni jelen helyzetben. A légitársaságok számára reményt adhat, hogy a korábbi sokkokat (9/11-i terrortámadások, SARS, gazdasági válság) hamar kiheverte az ágazat és folytatódott a dinamikus növekedési pálya.

Légiutas forgalom
Forrás: The Economist

Kína – ahol már a hírek szerint túl vannak a járvány csúcsán – már tapasztalja a felépülést, hiszen a 70%-os parkoltatáshoz képest már „csak” a gépek 43%-a nem repül. Az európai légitársaságok számára azonban komplexebb a helyzet, hiszen minden ország külön piacot jelent és az országok egyesével lezárják külső határaikat. Így kiesik szinte a teljes piac, míg Kína vagy az USA esetében a határok lezárása mellett is támaszt tudott nyújtani a légitársaságok számára a hatalmas méretű belföldi piac.

Az ágazatot érintő válság eredményeképp konszolidálódhat a piac; sok gyenge vagy kis szereplő csődbe mehet vagy felvásárolhatják az erősebb cégek. Amennyiben elhúzódik a járvány, úgy jelentősen romlanak a repülőgépgyártó cégek (Airbus, Boeing) kilátásai is, hiszen elhalaszthatják a légitársaságok a tervezett flottabővítést vagy új gépek vásárlása helyett más társaságok akvizíciójával bővíthetik portfóliójukat.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről havonta, e-mailben értesülhet.