Logisztika II.: Milyen nehezítő körülményekkel kell szembenéznie az áruszállítási ágazatnak?

  • Fehér Péter Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 7 perc   

Az előző publikációmban már bemutattam a logisztika egyik alágazatát, a raktározási ágazatot, szót ejtettünk a rendelkezésre álló raktárkapacitásokról, a bérleti díjakról, illetve a raktározás hozamszintjeiről is. A jelen bejegyzésemből a raktározáshoz szorosan kapcsolódó fuvarozásról, áruszállításról, az ágazat előtt álló kihívásokról, nehezítő körülményekről és a várható tendenciákról írok. A korábbi bejegyzéseimben már említés szintjén jelentek meg olyan tényezők, amelyek jelentős mértékben befolyásolhatják az ágazatot, amelyeket most részletesebben is kifejtek.

2019. III. negyedévében hazánk áruszállításának 67%-a közúton zajlott. Jelentős változás az utóbbi években nem volt megfigyelhető az áruszállítás módozatai között és bár a vasútnak a jövőben az Európai Unió is nagyobb szerepet szán (2050-re a vasúti és/vagy vízi áruszállítás szerepét 50%-ra szeretnék emelni, ezzel csökkentve a közutak terheltségét és a tehergépjármű-forgalom okozta környezetszennyezést), azonban még mindig a közúti áruszállítás dominál hazánkban.

Ez nem mindig volt így, hiszen az 1970-es években a magyarországi áruszállítás 60%-a vasúton történt, míg ez az arány a nyugati országokban mindösszesen 30% körül alakult, majd az arány az 1990-es évekre 20%-ra zsugorodott. Mindez az áruszállítás összteljesítményének növekedése mellett ment végbe, azonban a közúti áruszállítás térhódítása a vasúti ágazatra nézve is negatív hatással volt.

A közúti árufuvarozás fejlődése mellett nem sikerült a kisebb mennyiségű, értékesebb árufajták rövid, illetve középtávra történő szállítása során széleskörűen vonzóvá tenni a vasúti áruszállítást a vállalatok számára. Így az ágazat hanyatlásnak indult, hazánkban az infrastruktúra lepusztult, elavult (pl. a Nyugati pályaudvaron a váltók kezelése kézierővel 1914-ben kiépített váltókezelő rendszerrel történik mind a mai napig). A vasúti árufuvarozásban éppen ezért az infrastruktúra leromlott állapota jelenti a legnagyobb kihívást. A közúti árufuvarozásban már több és komplexebb kihívással kell az ágazat szereplőinek szembenézniük.

Az egyik, közelmúltban a legnagyobb ellenállást és visszhangot az Európai Unió tervezett mobilitási csomagja váltotta ki.  Ez az egyes intézkedései miatt elsősorban a kelet európai tagállamokat sújtaná hátrányosan. A csomag leginkább a kiküldetési szabályokon, a vezetési- és pihenőidőn változtatna. A kabotázs fuvarok (lényegében nem hazai fuvarozók által végzett belföldi áruszállítás) esetében a jelenlegi szabályozás alapján 3 művelet volt megengedett 7 napon belül, azonban az új szabályozás ezt úgy módosítaná, hogy bármennyi műveletet elvégezhetne az adott társaság egy másik tagországban; azonban ennek időtartamát a korábbi 7 napról 5 napra csökkentenék, ezután a kamionnak vissza kellene térnie anyaországukba.

Itt azonban fontos kiemelni, hogy az EU egyik alapelve az áruk szabad áramlása; ebből adódóan a nemzetközi közúti áruszállítás teljes mértékben liberalizált a közösségben, így ez a szabályozás csak a nem honos kamionok más országon belül történő áruszállítására vonatkozik. Az EU célja a változtatással, hogy sokkal hatékonyabb árufuvarozás valósuljon meg és csökkenjen az üres fuvarok száma; valamint, hogy egységes szabályozás legyen a közösségen belül.

A másik pontja a csomagnak, ami már önmagában is növelheti a fuvarozó vállalatok költségeit, a kamionosok pihenőidejére vonatkozik. A jelenlegi szabályozás szerint a kamionsofőr nem tölthetné a rendszeres heti pihenőit a kamion fülkéjében, ezt a munkáltató által fizetett erre alkalmas helyen kell töltenie; illetve biztosítani kell, hogy a sofőr a pihenőt 3 hetente legalább otthon tölthesse. Így növelnék a biztonságot az utakon, mivel a sofőrök jobb körülmények között pihenhetnének (itt azonban felmerül, hogy valóban meg kell-e ezt tiltani, hiszen ma már a fülkék teljes körű komfortot tudnak nyújtani a sofőrnek). Ebben az esetben vélhetően azt kellene biztosítani, hogy megfelelő számú és színvonalú szociális helységekkel ellátott, őrzött parkolóhelyek álljanak rendelkezésre.

A legnagyobb ellenállást a tervezet azon pontja váltotta ki, amelyben előírnák, hogy a sofőr az adott tagországban végzett tevékenysége után az adott országban járó juttatásokat kapja (minimálbér meghatározása). Ez az a pont, ami a legérzékenyebben érintené a kelet-európai árufuvarozókat. Néhány ország ezt már korábban bevezette, azonban ezt az EU egységesen, az egész közösség szintjén szeretné bevezetni. Mindezek mellé előírnák a digitális tachográfok beszerelését a kamionokba, amelyek automatikusan rögzítenék a napi munkavégzés időtartamát és meghatározott időközönként a kamion aktuális tartózkodási helyét.

Ezek az előírások a közösség minden tagállamára érvényesek lennének, azonban a kelet-európai és ezzel együtt a magyar kamionosok már most is nehéz helyzetben vannak, mivel a balkáni fuvarosok egyes esetekben olcsóbban fuvaroznak. Illetve a bolgár, román, ukrán fuvarozók igyekeznek a hazai útdíjakat kikerülni, ezért a magyar fuvarosok védelmében meg kellene valósítani az útdíjfizetések fokozott ellenőrzését és az elmaradt útdíjak hatékonyabb beszedését.

Mindezeken túl az elmúlt időszak üzemanyagár-emelkedései és az idei év elején megnövekedett pályadíjak emelkedése sem segített az ágazaton (az év elején akár 30%-kal is emelkedhettek a fuvarozók útdíjakkal kapcsolatos kiadásai. Környezetvédelmi besorolás alapján akár két számjeggyel is drágulhattak az útdíjak a fuvarozók számára). Az ebből fakadó többletköltséget a fogyasztók is megérzik. De a tehergépjármű alkatrészek és a KFGB drágulása is negatívan hathat az ágazat teljesítményére.

Nem utolsó szempont az sem, hogy a német ipar lassulása is hatással van a magyar gazdaságra (2018-ban a magyar export 27%-a Németországba irányult), így ezzel együtt a szállítási ágazatra is.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.