Messze még az autóipar átalakulása?

  • Cifra Gergő Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 3 perc   

2019-ben az EU-ban az új személyautók 89,4%-a volt dízel vagy benzin hajtású. Ez a szám meglepő lehet, figyelembe véve, hogy évek óta az autóipar átalakulásáról lehet olvasni, és a legnagyobb autógyártók fő fókusza az autókínálatuk ,,zöldítése”. A fogyasztói elvárásokon túl ösztönzőt jelent a gyártók számára a szigorodó szabályozói környezet, hiszen az EU évről évre szigorodó szabályozással limitálja az új autók károsanyag-kibocsátását. Ezen tényezők abba az irányba mutatnak, hogy az átalakulásnak jóval gyorsabban kellene végbemennie, azonban számos okra visszavezethető, hogy miért nem ez történik.

Forrás: ACEA

A hátráltató tényezők közvetlenül vagy közvetve, de visszavezethetők a technológia jelenlegi fejletlenségére, vagy költségére. Jelenleg az elektromos autók túl sok kompromisszumot kívánnak meg felhasználójuktól a tömeges elterjedéséhez. Ezen tényezőket fogom most sorra venni.

  • Az elektromos autók jelenleg még jóval drágábbak, mint a hagyományos, benzines, dízeles modellek. A vásárláskor jelentkező többletköltséget azonban tompítja, sőt akár át is fordíthatja a fenntartás alacsonyabb díja (töltés vs. tankolás, kevesebb alkatrész, ami meghibásodhat stb.), továbbá ahogy a technológia fejlődik és válik egyre olcsóbbá, a listaárban jelentkező különbség is mérséklődni fog.
  • Az előző témával (árazás) összefügg, hogy szűkös a gyártók teljesen elektromos modellkínálata. Ennek oka, hogy a fejlesztés költséges, illetve sok modell esetében a vásárlók árérzékenysége miatt kérdéses, hogy megtérülne-e egyes modellek elektromos verziójának piacra dobása.
  • Az akkumulátorok jelenleg túl drágák, és túl alacsony kapacitásúak ahhoz, hogy egy átlagos felhasználó kompromisszumoktól mentesen tudja azt minden célra használni. Jelenleg egy e-Golf maximális hatótávja 231 km, tehát ettől a számtól is nem tökéletes körülmények mellett elmarad az autó. Egy hagyományos benzines új Golf fogyasztása a honlap szerint 5l/100 kilométer, melyhez egy 50 literes tank társul, tehát ez alapján tökéletes körülmények között 1000 km-re elég. Ez nyilván nem életszerű, azonban látható, hogy sokszorosa a hagyományos autók hatótávja egy elektromoséhoz képest, így valódi alternatívát jelenleg a városi közlekedésben képesek nyújtani, ez pedig lekorlátozza a célközönséget.
  • Ezt a problémát orvosolhatná az utolsó pont, a töltőinfrastruktúra kiterjedtsége, azonban ez jelenleg inkább hátráltató tényező.

Összességében tehát az elektromos autózás elterjedéséhez a technológia megfizethetősége, az akkumulátorok kapacitásának emelkedése és/vagy a töltők nagyobb száma szükséges, akár a benzinkutakkal megegyező mértékben.

Címkék:

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.