Miért fontos a piackutatás?

  • Márkus Marcell Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 2 perc   

Tényleg elég jók azok a termékek, amelyeket piacra dobok? Hogyan tudnám növelni a termékeim, szolgáltatásaim eladási volumenét? Tényleg meg fogják venni az újonnan bevezetendő termékemet? – megannyi kérdés, kétség; melyek egy cégvezető, termékmenedzser vagy akár egy szolgáltatásfejlesztő fejében megfordulnak.

A piackutatás ezekre és számos, itt fel nem sorolt kérdésre ad választ. Számos példa mutatja, hogy milyen negatív következményekkel járt, amikor egy vállalat egy új termék bevezetése mellett döntött anélkül, hogy a potenciális vásárlóit megkérdezte volna. Indiában a Coca-Cola a szénsavas üdítők forgalmát szerette volna növelni, ám hamarosan kiderült, hogy az indiai hagyományok alapján az étkezésekhez vizet fogyasztanak és a szénsavas üdítőket vendégségben, különleges eseményeknél használják fel.

A piackutatásnak is megvan a maga szakmai sztenderdje és kidolgozott folyamata. A kutatás első lépése, hogy definiáljuk, mi a célja a kutatásnak és mire szeretné a vállalat felhasználni eredményeket. Egy új termék vagy szolgáltatás bevezetése előtt cél lehet annak becslése, hogy mennyien fogják megvásárolni a terméket vagy igénybe venni a szolgáltatást.

A második lépés a mintavétel előkészítése, azaz annak definiálása, hogy kiket és milyen számban érdemes megkérdezni az újonnan bevezetendő termékről. Például egy új személyi kölcsön termék esetében nem érdemes azokat megkérdezni, akik elzárkóznak egy új hitel felvételétől. A harmadik lépés az adatfelvétel módszerének meghatározása. A kérdezés lehet többek között személyes, telefonos és online. Az, hogy melyik módszert választjuk, annak függvénye, hogy a megkérdezettek körét hogyan tudjuk a leginkább költséghatékonyan elérni. 

A módszertan meghatározása után a következő lépés a kérdőív megírása, amely jelentősen meghatározza az elemzés kereteit. A kérdezés lebonyolítása után pedig következik az adatok elemzése és a kutatási kérdések megválaszolása, amelyet egy következő publikációmban részletezem majd.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.