Nagyot hasalhatnak az ázsiai légitársaságok

  • Fehér Péter Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 3 perc   

Az elmúlt időszakban minden vezető hírportál a koronavírus terjedésével, hatásaival foglalkozott. A Kínából indult vírus időközben már hazánk határainál jár, ugyanis a napokban már a horvát és osztrák szomszédjainknál is jelentettek a vírustól való megbetegedéseket. A jelenlegi egészségügyi krízis kezelésén túl fel kell készülni a betegség terjedésének további gazdasági hatásaira is.

Számos járatot töröltek az elmúlt hetekben, amelyek a súlyosan fertőzött Kínából, illetve annak leginkább érintett térségéből indultak vagy oda érkeztek. A járattörlések több, mint 200 ezer repülőjáratot érintettek az elmúlt időszakban. Jól szemlélteti az ázsiai légiközlekedés visszaesését, hogy míg a vírus nagy mértékű terjedése, illetve a rengeteg járat törlése előtt januárban több, mint 13 ezer repülő érkezett Kínába vagy hagyta el, addigra ma már ez a szám 1600-ra zsugorodott. A Nemzetközi Légiszállítási Szövetség becslése szerint éves szinten 13%-kal csökkenhet az utazások száma a csendes óceáni-ázsiai régióban, ami közel 30 milliárd dollárnyi kárt jelenthet a légitársaságoknak. A becslések szerint könnyen előfordulhat, hogy több, mint egy évtized után ismét csökkenni fog a kereslet a globális légi közlekedésben.

Csak februárban a lemondott járatok miatt a légitársaságok vesztesége (első sorban az ázsiai társaságoké) meghaladta az 5 milliárd dollárt. A jelentős mértékű veszteségek nagy része ugyan az ázsiai légitársaságokat érintheti a legérzékenyebben, azonban az ázsiai régión kívüli légitársaságokat érintő veszteségek is meghaladhatják a 1,5 milliárd dollárt.  Ugyanakkor míg az ázsiai légitársaságok esetében a vírus előtti 4,8%-os utasszámbővülés, immár 8,2%-os visszaesésbe fordult az előrejelzések szerint, addig az Ázsián kívüli légitársaságok forgalom-növekedésében enyhe mérséklődésre számíthatunk. Azonban az ágazat egészét tekintve a 2020-ra tervezett 4,1%-os létszámbővülés elképzelhető, hogy -0,6%-os visszaesésre fordul. Bár a régión kívüli légitársaságoknál a veszteségek mértéke kisebb lehet, a közelmúltban az ausztrál Quantas légitársaság jelezte, hogy ők 99 millió dolláros kieséssel számolnak, míg az amszterdami székhelyű holland KLM légitársaság pluszköltségei meghaladhatják a 210 millió dollárt idén tavasszal. Összességében elmondható, hogy súlyos gondokat okozhat a légitársaságoknak a helyzet esetleges eszkalálódása, azonban a légitársaságoknak lehetőségük lehet a veszteségeik mérséklésére amennyiben az üzemanyagárak csökkennek a közeljövőben.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.