Vasúttal a csillagokig

  • Debreczeni Csaba Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 4 perc   

A Kansas City Southern (KSU), egy közlekedési holdingtársaság, belföldi és nemzetközi vasúti szállítási szolgáltatásokat nyújt Észak-Amerikában. 1887-ben alapították, székhelye a Missouri állambeli Kansas Cityben található. A társaság kb. 7100 mérföldnyi vasútvonalat üzemeltet: a vállalat tíz államot szolgál ki az Egyesült Államok középnyugati és délkeleti régiójában, valamint közvetlen átjárója van Mexikóvárosba. A vállalat a vegyipar, az olajipar, az ipari és fogyasztási termékek, a mezőgazdaság és ásványi anyagok, az energia, az intermodális és az autóipari vállalatok logisztikai partnere.

Az USA vasúthálózatait üzemeltető és birtokló cégeknek jó évtizede van. Ha megnézzük a nagyobb, tőzsdei cégek árfolyamát, akkor azok nem okoznak csalódást: a Kansas City az évtized elején még kb. 30 dolláron kereskedett, ma már 300 dollárt adnak egy részvényért, ezalatt a CSX 15 dollárról 100 dollárig, a Union Pacific 35 dollárról 220 dollárig száguldott, hogy csak néhány példát említsek.

Most azonban, 10 év hihetetlen részvénypiaci emelkedés után már látszanak az őrület jelei: a Kansas City Southernért megindult a harc. Két kanadai vasúttársaság, a Canadian Pacific (CP) és a Canadian National (CN) is meg akarja vagy már inkább csak meg akarta szerezni a KSU-t.

Már 2020 szeptemberében megjelentek hírek, hogy a céget felvásárolhatják. A KSU eredményeire kb. 10 éve szinte mindig ránézek, mert tényleg jól prosperált és a menedzsment is szinte változatlan, vagy annak tagjait a társaság „termelte ki” az évek során. Persze nehéz megmondani, hogy egy, az általános gazdasági teljesítménnyel szoros kapcsolatban lévő cég árfolyamának alakulásában mekkora szerepe van a menedzsmentnek és mennyit jelent a gazdaság általános alakulása.

2021 év elején (március 22) ami korábban csak pletyka volt, igazzá vált: A Canadian Pacific ajánlatot tett a cégre 30 milliárd dollárt értékben. Ez részvényenként 275 dollárt jelentett, ami 22%-kal magasabb volt, mint az előző napi 224 dolláros záróárfolyam. Elméletben van értelme a felvásárlásnak, hiszen így egy szinte egész Észak-Amerikát behálózó vasúti folyosó jöhet létre, amelyet egy cég birtokolhat.

Forrás: Yahoo Finance, Danube Capital

Egy hónappal később a Canadian National úgy gondolta, ezt ő sem hagyhatja szó nélkül és egy közel 34 milliárd dolláros ajánlatot tett a KSU részvényeire. Ez már kb. 290 dollárra értékelte a vasúttársaság részvényeit. A KSU árfolyama a felvásárlási harc miatt 220 dollárról gyorsan 300-ig repült. Mindenki örülhet, gondolhatnánk.

Azonban az USA-ban a Szárazföldi Árufuvarozás Tanács (STB) egy 2001-es döntése értelmében tilos a nagy értékű vasúti felvásárlás és összeolvadás, azaz a szóban forgó ajánlatot a versenyhatóság még elkaszálhatja. Ugyanakkor a KSU elég kisméretű cég ahhoz, hogy ne kelljen ezeknek az STB előírásainak megfelelnie. A Szövetségi Igazságügyi Minisztérium (DOJ) szerint a KSU-ra is alkalmazni kell az STB 2001-es megállapításait.

Az ügy szövevényes, és az is igaz, hogy felvásárlással létrejövő cég kisebb lenne, mint a mostani 5. legnagyobb, azaz a Northfolk Southern. Az STB szerint a CP és a KSU összeolvadása (azaz az olcsóbb ajánlat) esetében a feleknek elég lenne bemutatni, hogy nem sérül a verseny, a CN és KSU esetében már azt is meg kell indokolni, hogy az új cég előnyére válik majd a hajózási szektornak is.

A történet folytatása a következő hónapokban esedékes.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.