Karácsony a (zöld)gazdaság szemszögéből

  • Németh Viktória Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 3 perc   

A karácsony mára már megszokott kellékei a karácsonyfa és az ajándékok, melyek fokozódó viták kereszttüzében állnak. Talán meglepő, de ezek a kellékek nem is olyan régiek, valójában az elmúlt évszázadok fejleményei. Az első megjelenésük a 16-17. századra datálható, de több korábbi előkép is tartozik hozzájuk (ókeresztény, római, valamint regionálisan ismert legendák és hagyományok). A 19. századra vált egyre elterjedtebbé a karácsonyfa és az ajándék jelensége, de még az előző századfordulón sem volt jellemző mindenhol. Napjainkra pedig a jelentős elterjedés mellett eljutottunk oda, hogy ezeket a szokásokat kritikusan kezdjük szemlélni. A kritikák leginkább a fenntartható fejlődés és környezetbarát gondolkozás felől érkeznek.

A következő ábra az említett két kellékre koncentrál. Egyesek a tartós, műanyagból készült termékekkel igyekeznek megakadályozni a felesleges fakivágást. Mások a valódi karácsonyfára esküsznek, amely sok szempontból környezetkímélőbb és a helyi gazdaságot támogatja. Az érveket bemutatja a következő ábra (az alábbiak mellett vannak további lehetőségek, mint a cserepes fa vagy a teljes fa ágakkal való kiváltása, de ezek nem olyan elterjedt megoldások).

A másik kérdéskör az ajándékozás körül rajzolódik ki. A skála egyik széle, aki elutasítja az ajándékozást (a kiskereskedelmi forgalom decemberben az év többi hónapjának átlagához képest közel harmadával növekszik). A másik környezettudatos lehetőség a helyi, elsősorban kézműves termékek vásárlása, ami a helyi gazdaságot és KKV-kat támogatja.

A zöldgazdaság körüli viták leginkább az egy főre jutó nagy ökológiai lábnyommal rendelkező, legfejlettebb gazdasággal rendelkező országok esetében figyelhetőek meg. Ezért érdemes lehet áttekinteni azt is, hogy hazánkban, milyen ajándékozási szokások vannak (ábra alsó része) és milyen a műanyag, illetve a valódi fenyő aránya (ábra felső része).

Az ábra alapján látható, hogy az ajándékozók átlagosan 58 ezer forintot költenek ajándékra a karácsonyi szezonban. Az ajándékok népszerűségi listáját a ruhák és a játékok vezetik, amelyeket az ajándékozók kb. fele választja. A lista végén a digitális termékek és élmény ajándékok szerepelnek, amelyet átlagosan minden tizedik ember választ csak.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.