Milyen gazdasági tényezőket figyel az S&P és a Fitch a pénteki vizsgálatok során?

  • Erdélyi Dóra Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 5 perc   

Előző blogbejegyzésemben kifejtettem, hogy február 12-én, pénteken esedékes az S&P és a Fitch nemzetközi hitelminősítők idei első felülvizsgálata hazánk vonatkozásában, amikor várakozásunk szerint nem módosítanak hazánk szuverén adóskockázati besorolásán („BBB”). E várakozásunk mögötti érveket mutatom be a mostani bejegyzésemben.

Mit mondtak a hitelminősítők a tavaly augusztusi értékelések során? Mikor várható pozitív vagy negatív lépés hazánk vonatkozásában?

Az S&P tavaly augusztusban kifejtette, hogy a magyar gazdaság 2021-től járványi utáni helyreállást mutathat, ezáltal a kormányzat ismét a fiskális fegyelem útjára lép majd (mérséklődő GDP-arányos államháztartási hiány), így alapforgatókönyvük szerint az államadósságunk GDP-hez viszonyított aránya is ismét csökkenő pályára állhat.

Forrás: S&P, Danube Capital

*Figyelembe kell venni, hogy az S&P tavaly augusztusi előrejelzésekor még nem érkezett meg Európába és hazánkba a járvány második hulláma, az kevésbé volt mérlegelési szempont. Így a második hullám fényében az S&P felülvizsgálhatja makrogazdasági előrejelzéseit, akár hazánk szuverén adóskockázati besorolását is, bár valószínűleg a makrogazdasági adatközlések időben csúsztatott megjelenése (és a jelenlegi stabil kilátás) miatt ez utóbbival kivárnak. A Danube Capital friss, decemberi előrejelzései itt találhatóak.


Augusztusban az S&P az alappályája mellett bemutatott egy lefelé és egy felfelé mutató alternatív pályát is. Negatív, lefelé mutató kockázatot jelent hitelminősítés szempontjából, ha – várakozásukkal ellentétben – a magyar gazdaság nem tud kilábalni a 2020-as recesszióból, mely a támogató fiskális politika (pl. nagyobb költségvetési hiány) fennmaradását is maga után vonná.

Ezáltal hazánk később lépne a fiskális fegyelem útjára, mint azt alapesetben várja az S&P, mely az államadósság további növekedéséhez vezetne a következő években. Mindez pedig hazánk leminősítését vonhatná maga után az S&P-nél (és a Fitch esetében is), ahogy hazánk külső egyensúlyának – várakozásokhoz képesti jelentősebb – romlása is hasonló lépést indukálna.

Pozitív, felfelé mutató kockázatot jelent azonban, ha a hazai gazdaság az S&P várakozásához képest magasabb dinamika mellett áll helyre vagy ha hamarabb valósulna meg a költségvetési fegyelem. Ekkor fontolóra vehetik hazánk felminősítését is. Augusztusi értékelésében a Fitch is pozitív kockázatként tüntette fel az államháztartás helyzetének esetleges jelentősebb javulását.


A Fitch idén január elején megvizsgálta az új uniós helyreállítási alap (Next Generation EU) kelet-közép-európai régió gazdaságára gyakorolt hatását. Az előrejelzésük szerint 2022-től már jelentősebb pozitív hatást gyakorolhatnak az uniós források a régiós országok GDP-növekedésére, bár hangsúlyozták az előrejelzések nagyfokú bizonytalanságát. A Fitch szerint így a magyar GDP a 2021-es 4,9%-os növekedést követően 2022-ben a régióban a legdinamikusabban, 6,9%-kal bővülhet éves átlagban.


Hogyan áll a hazai gazdaság a többi, S&P-nél és Fitchnél hasonló besorolás („BBB”) alatt álló országokhoz viszonyítva?

A gazdasági teljesítményt vizsgálva, a 2020 második negyedéves GDP-visszaesés szempontjából hazánk a középmezőnyt erősíti (6. hely), de a harmadik negyedéves GDP alapján már kedvezőbb helyen áll (4. hely) a magyar gazdaság a vele egy hitelminősítési csoportban lévő országok között:

A várható 2021-es GDP alapján a 4. legmagasabb, míg a 2022-re várható gazdasági növekedés szerint a 6. legnagyobb teljesítményt nyújthatja hazánk, ezzel szintén a középmezőnybe tartozunk (több ország esetén is elmondható (pl. Olaszország, Portugália, Fülöp-szigetek), hogy a 2020-as nagyobb gazdasági visszaesés 2021-re nagyobb GDP-növekedést vetít előre év/év alapon):

Magyarország GDP-arányos államadóssága továbbra is magasnak számít a peer országokon belül:

A folyó fizetési mérlegünk egyenlege alapján a peer-ekkel összevetve a középmezőnyben vagyunk:

Ha a peer országokkal vetjük össze hazánk gazdasági teljesítményét, akkor is megállapítható, hogy nem várható az előttünk álló időszakban hazánk BBB szintű szuverén adóskockázati besorolásának módosítása, mivel sem lefelé, sem felfelé nem „lóg ki” a magyar gazdaság a többi ország közül, azaz nem lenne indokolt hazánk fel-, ill. leminősítése.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.