Az online vásárlás és a kártyás fizetés a járványhelyzet nyertese

  • Gál Nikoletta Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 6 perc   

A koronavírus-járvány milliók vásárlási szokásait alakította át. A járvány miatt felgyorsult digitalizáció egyrészt fejlesztésre ösztönözte a szolgáltatókat, másrészt szintlépésre kényszerítette a fogyasztókat, felhasználókat.  A vásárlások értékének már 40%-a elektronikusan zajlott 2020-ban (Forrás: MNB tanulmány). A kezdetben kényszer szülte online szokások pedig sok esetben hosszabb távon is velünk maradhatnak.

2021. áprilisi, MKB ügyfeleket érintő online kérdőíves kutatásunkban az online vásárlási szokásokkal foglalkoztunk.

Népszerű az online vásárlás belföldi és külföldi oldalakról is

A járvány időszakában a legtöbb fizetési mód forgalmában visszaesés vagy stagnálás történt; viszont gyakoribbá váltak mind a belföldi, mind a külföldi online vásárlások.

Tranzakciók darabszámának változása 2019-ben és 2020-ban a megelőző év azonos időszakához képest

Forrás:MNB

Az MNB 2020-as adataiból is látszik, hogy az online vásárlások aránya jelentősen növekedett.

Áprilisi, MKB lakossági ügyfélkörben készült kutatásunk pedig az online vásárlások továbbra is töretlen népszerűségét támasztják alá. A válaszadók igen magas aránya, 67% -a nyilatkozott úgy, hogy rendszeresen vásárol online és további 28% szokott alkalmanként online vásárolni.

Azaz az online térben aktív (hiszen ez egy online kutatás volt) banki válaszadók csupán 5 % nem szokott a neten vásárolni. Az online vásárlók 71%-a pedig külföldről is szokott vásárolni (27%-a külföldről is rendszeresen, 44%-a pedig alkalmanként).

Forrás: MKB Bank, Danube Capital

Internetes vásárlás esetén a leggyakrabban használt eszköz a laptop (60%), de az okostelefon is egyre meghatározóbb (51%).

A koronavírus-járvány elhúzódásának egyértelmű nyertese az online kártyás fizetés

Azt is megvizsgáltuk, hogy online vásárlás esetén milyen fizetési eszközöket használnak a válaszadók.

A bankkártyás fizetés az egyik legnépszerűbb fizetési forma online vásárlások esetén. A másik népszerű fizetési forma az utánvét (itt nem mértük külön, hogy ebben az esetben készpénzzel vagy bankkártyával fizetnek a vásárlók) és a PayPal. Az online vásárlás esetén a pandémia is szerepet játszhatott, hogy a fizetési módok között az érintésmentes fizetési formák mára ilyen népszerűek lettek.

A bankkártyás fizetés esetén viszont érdekes ellentmondás, hogy bár népszerű fizetési forma, viszont az ezt használók nem szeretik megadni és elmenteni kártyájuk adatait. Ennek oka, hogy kényelmetlennek találják, vagy nem tartják elég biztonságosnak. Még többszöri rendelés esetén is 67% jellemzően nem menti el a kártyája adatait.

Forrás: MKB Bank, Danube Capital

Adatbiztonság és vásárlóvédelmi funkciók tehetik még komfortosabbá az online vásárlást

Amellett, hogy a válaszadó milyen fizetési formákat használ online vásárlás esetén, azt is megkérdeztük, hogy melyik fizetési módot kedveli leginkább. A bankkártyás fizetés itt is jól teljesít: akik ezt használják, azok nagy arányban (65%) kifejezetten kedvelik is ezt a fizetési formát. 

De láthattuk, hogy a kártyás fizetés egy gyenge pontja – a használók körében is -, hogy nem érzik elég biztonságosnak megadni a kártya adatait. Akik aggódnak a kártya adatai miatt, vagy egyéb okból nem a bankkártyás fizetés a kedvencük, ők jellemzően PayPal, ApplePay-t használnak vagy utánvét fizetnek.  

PayPal, ApplePay-t használók kifejezetten biztonságosabbnak és gyorsabbnak tartják ezeket az alkalmazásokat és nem közvetlen a különféle weboldalakon megadni a kártya adatait. A vásárlóvédelmi funkciók is jobbnak tartják, mert probléma esetén visszahívható a pénz. Az utánvétet kedvelőknek is valami hasonló funkció hiányzik, mert nem szeretnek előre fizetni; csak ha megérkezik a termék, amit gyakran akár kártyával fizetnek ki.

Az átutalás nem vált népszerű fizetési formává

Az átutalás viszont egy közepesen használt (29%), de az azonnali utalások ellenére is egy nem igazán kedvelt fizetési mód online vásárlások esetén. Úgy látszik az azonnali utalás még nem hozott ebben áttörést. Viszont 2021 során várhatóan egyre több bank és egyéb pénzforgalmi szolgáltató fog megjelenni az azonnali fizetési rendszerre épülő új fizetési szolgáltatásokkal, így, ha már széles körben elérhető lesz népszerűbbé válhat ez a fizetési forma is. Követjük és megmérjük majd azt is!

Jelen kutatás 2021. április 10-16 zajlott és 610 ügyfél válaszolt a kérdőívre. A vizsgált minta eredményei tehát nem a magyarországi lakosságra, hanem az MKB Bank ügyfélkörére vonatkoztathatók.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.