Akik a koronavírusból is profitáltak

  • Cifra Gergő Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 4 perc   

A koronavírus által előidézett változások a legtöbb cég és iparág esetében negatív irányba hatottak, azonban egyes részpiacok profitálni tudtak a járványból. Ilyen ágazat az online kiskereskedelem, amely már évek óta a gazdaságot meghaladó ütemben bővül, a kijárási korlátozások pedig új lendületet adhattak a virtuális kereskedőknek. Amennyiben a vásárlók tapasztalatai pozitívak a járvány alatt, úgy tartós forgalomnövekedésre is számíthatnak a szolgáltatók – a fizikai egységek kárára.

Ha a Google Trends segítségével megvizsgáljuk a kiszállítás szót – ez azért jó szó, mert egyaránt használják étel és termék kiszállítására – akkor azt látjuk, hogy március harmadik hetétől ugrásszerűen megnőtt a keresések száma. Habár a gyors fellángolást követően visszaesés látható, azonban az látszik, hogy a koronavírust megelőző időszakot meghaladó a keresések száma.

Ezen felül azt is érdemes megjegyezni, hogy ez az ábra a Google Trends adatain alapul, tehát a Google-ös keresések számának változását mutatja. Valószínűsíthető, hogy nagy arányban vannak azok, akik az első hetekben még a keresőből navigáltak el a kiválasztott szolgáltatóhoz, majd mellette elköteleződve, a későbbiekben már közvetlenül a szolgáltató oldalát keresték fel, kiesve így az ábrán mutatott számok közül.

Forrás: Google Trends, Danube Capital

Fontos látni azonban, hogy a pozitív hatások nem az online kiskereskedelem egészében jelentkeztek, hanem csak bizonyos részterületeken és ezen területeken eltérő lehet a pozitív hatások mértéke és tartóssága, az alábbiakban ezen területeket gyűjtöm össze:

  • Nagy ugrást lehetett megfigyelni a napi fogyasztási cikkek online beszerzésében. Ezt az országos hálózattal rendelkező kereskedők (pl. Tesco, Auchan, Spar) áruházaiban megjelenő átmeneti termékhiány és megnövekedett szállítási idők is jól mutatták. Amennyiben a fogyasztók tapasztalatai pozitívak voltak, úgy a forgalom egy jelentős része a járványt követően is megmaradhat az online csatornák használatánál. Érdekes újdonság az egyes szolgáltatók kínálatában megjelenő, előre összeállított termékeket tartalmazó doboz, melyet az áruházak szolgáltatási területén kívül esők (klasszikusan kisebb vidéki településeken élők) is tudtak rendelni, ezt az áruház szerződött futárszolgálata szállította ki. Ezzel hosszútávon is versenytársat kophatnak a vidéki, adott esetben drágább kisboltok.
  • A tartós fogyasztási cikkek piacán bizonyos termékkategóriákban rendkívüli bővülés volt megfigyelhető. A lakosság berendezkedett járvány első heteiben a tartós home office-ra és otthoni oktatásra, ez pedig sok esetben tablet, laptop, monitor és egyéb perifériák beszerzésével járt. Bizonyos bútorok forgalma is jelentősen megnőtt, mint például az íróasztal és irodai szék, melyeket az IT-cikkekhez hasonló okokból szereztek be a fogyasztók. Ez egy egyszeri hatás volt, amely sok esetben extra forgalmat generált az üzleteknek, amelyek a vírus nélkül akár később sem realizálódtak volna.

Sokan azonban elszenvedik a járvány hatásait: kiemelten azok, akik a korábbi években nem építették ki szolgáltatásaik digitális lábát, hiszen ha a ruházati cikkek iránt csökkent is a kereslet, azon kereskedők, akik rendelkeznek webshoppal, legalább csökkentett forgalom mellett, de tudtak üzemelni. Ugyanakkor a csak fizikai egységgel rendelkező üzleteknél nagyon hamar likviditási problémák léphettek fel.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről havonta, e-mailben értesülhet.