Logisztikai szektor nehézségei – Hol tartunk? Mi várható?

  • Cserényi Dóra Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 6 perc   

A koronavírus járvány következtében a globális szállítmányozási problémák is felszínre törtek. Ez köszönhető volt többek között a járvány miatti korlátozások bevezetésének, számos gyár leállásának, az egyszerre újrainduló keresletnek, valamint a dráguló üzemanyag áraknak is. Az ellátási láncban bekövetkező zavarok számos ágazatra negatív hatással bírnak.

Áremelkedések árnyékában

A vasúti áruszállítás teljesítménye 2021 III. negyedévében 0,8%-kal nőtt 2020 azonos időszakához képest, 2019 III. negyedévéhez képest viszont 8,1%-os teljesítmény növekedés figyelhető meg. A tengeri szállításban a konténerek árai is sokszorosára emelkedtek a tavalyi évben, ez a tendencia várhatóan az idei évben is folytatódni fog. Az áremelkedések hátterében az alábbi okok húzódnak meg:

A vasúti áruszállításnak nem kedvez a jelenleg is tapasztalható villamosenergia ár emelkedése, az energiaár a vasúti közlekedésben az összköltség körülbelül 30%-át teszi ki. Az elmúlt közel egy év alatt megközelítőleg négyszeres emelkedés következett be a villamosenergia árában. Ez olyan hatalmas mértékű emelkedés, amelyet lehetetlen nem áthárítani a további szereplőkre, ez pedig a vasút versenyképességét veszélyezteti. Hiába a klímavédelmi célokkal összhangban lévő vasúti áruszállítás növelésének reménye, ha árban a közút a versenyképesebb.

A vasúton további jelentős probléma, hogy a vagongyártási kapacitás korlátos, amely szintén a költségek emelkedésének az irányába hat, a vagonbérleti díjak is fokozódnak, továbbá mozdonyvezetőkből is hiány van.

Európában számos infrastrukturális felújítás zajlik jelenleg (Ljubljana, Koperi-kikötő, stb.), amelyek a közlekedési lehetőségeket is korlátozzák. Nagy dilemma, hogy az infrastrukturális beruházások mennyire fogják javítani a vasút versenyképességét.

Forrás: pixabay.com

Az áremelkedéseknél nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a tengeri szállítás árai is drasztikus mértékben megemelkedtek, nem biztos, hogy sok esetben természetes áremelkedés következett be. Szakértők szerint két évbe is telhet, mire a tengeri konténeres szállítás árszintje visszatér a járvány előtti szintre.

Béremelkedés, munkaerőhiány

A szállítmányozás számos ágazatában munkaerőhiány tapasztalható, amely legjobban talán a közúti áruszállításban érzékelhető probléma. A Mobilitási csomagot illetően az idei évben további intézkedések bevezetése várható, amely a közúton fuvarozók helyzetét, munkakörülményét hivatott javítani. Azonban a Mobilitási csomag nem feltétlenül az eredeti célokat valósítja meg az európai fuvarozók helyzetét tekintve. Sok esetben plusz adminisztratív kötelezettséget jelent az intézkedések betartása, illetve a hazatérési kötelezettség is a költségek emelkedésének irányába hat.

A munkaerőhiányon túl eszközhiány is tapasztalható a közúti fuvarozásban. Nincs elég kamion, így nem is lehet kellő mértékben növelni a kapacitásokat. Kiszolgálási bizonytalanság határozhatja meg az idei évet is, szakértői vélemények szerint előfordulhat olyan helyzet is, amikor verseny sem fog kialakulni egyes szállítmányokért a kamionok alacsony száma miatt.

Logisztikai nehézségek hatása

Számos ágazatra hatással vannak a globális ellátási láncban bekövetkező zavarok. Tavaly nyártól az építőipari áremelkedésektől volt “hangos” az építőipar, a korlátozó intézkedések feloldását követően az egész világban megemelkedett a kereslet az építőiparban. Logisztikai nehézségek alakultak ki, ugyanis az építőanyag-gyártó és forgalmazó cégek kapacitása nem tudott lépést tartani az ugrásszerűen megnövekedett kereslettel, emelkedtek a szállítási költségek, amely következtében pedig az építőanyagárak is megemelkedtek. Az acél világpiaci áremelkedése a kínai konténerhiányra volt visszavezethető. Korábbi blogbejegyzésünkben olvasható, hogy a szállítmányozásban bekövetkező zavarokon túl mi játszott még szerepet az építőipar alapanyagok áremelkedésében. Az ÉVOSZ szerint 2022 I. negyedévében 10-15% közötti áremelkedés várható az előző év azonos időszakához képest.

2021. márciusában az Ever Given konténerszállító eltorlaszolta a Szuezi-csatornát, amely jelentős hatást gyakorolt a globális hajózási ágazatra. Drasztikus veszteségeket okozott, hatalmas szállítási kapacitás csökkenést és konténerek hiányát eredményezte. A bekövetkező logisztikai zavarok Európára is kihatottak, mivel az Ázsiából Európába érkező tengeri konténerszállítmányok ára kíméletlen módon megemelkedett. A tavalyi évben tehát láthattuk, hogy egy létfontosságú kereskedelmi útvonalon történő fennakadás milyen sok területen tud nehézségeket okozni.

Forrás: pixabay.com

Kihívások 2022-ben

A járvánnyal való küzdelem és az ezzel kapcsolatos bizonytalanság mindenképp nagy kihívás lesz még 2022-ben. Az idei évben a logisztikai költségek további emelkedése várható, amely a fogyasztói árak emelkedésében is lecsapódhat. A légi áruszállítási árakban is emelkedés valószínűsíthető, szakértői vélemények szerint az elkövetkezendő három évben a repülőtéri költségek átlagosan 30-40 százalékkal fognak emelkedni, azonban a kereslet továbbra is erős lesz. A tengeri szállítmányozásban a konténerek áremelkedése továbbra is velünk fog maradni. A közúti szállítmányozást a munkaerő- és eszközhiányon túl kiszolgálási bizonytalanság fogja meghatározni. Drasztikus mértékű alapanyaghiánnyal kellett szembenéznünk 2021-ben, a globális szállítmányozásban azonban várható az idei évben némi javulás. A piac teljes visszarendeződésére azonban még éveket kell várni.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.