Mennyien teszik le az autót 500 Ft feletti üzemanyagárnál?

  • Gál Nikoletta Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 6 perc   

Októberben a MKB Bank „MKB Dialóg” válaszadó közösségében a történelmi csúcsokat döntő üzemanyagárak kapcsán online felmérést készítettünk arról, hogyan érzékelik a fogyasztók az energiaárak emelkedését. Az eddigi történelmi csúcs 2012 áprilisában volt, amikor egy liter benzin átlagosan 454 forintba került a magyar kutakon; 2021-ben pedig sorra dőltek meg a ,,magassági” rekordok. Rekord magas benzinárak, történelmi magasságokba emelkedett energiaárak és jelentősen növekvő infláció.

Magas energiaárak, magas infláció, mi jön még?

A benzin, a dízel árának emelkedése érzékenyen érinti a lakossági fogyasztókat, így a benzin árának kritikusan magas emelkedéséről számol be a válaszadók több, mint fele. Jelenleg az egyéb energiaárak világpiaci változását hazánkban a lakossági fogyasztók nem igazán érzékelik, hiszen az egyéb energiaárak hatóságilag szabályozottak. Kutatásunk szerint azon válaszadók sem érzékelik még a földgázárak emelkedését, akik egyúttal vállalkozók is, tehát nem limitált árat fizetnek az energiáért.

Forrás:MKB Dialóg online kutatás

Az energiaárak emelkedése nagy valószínűséggel tovább hajtja az infláció emelkedését, ami 2021 áprilisa óta már így is kiemelkedően magas (a tolerancia sáv feletti).

A vállalkozásokat arról is megkérdeztük, hogyan reagálnak majd a növekvő energiaárakra. A válaszok alapján 65 százalékuk beépíti majd a fogyasztói árakba a megnövekedett energiaárakat.

Mit gondol az Ön vállalkozása hogyan tudna reagálni egy jelentős energia áremelésre?

Forrás: MKB Dialóg online kutatás

Az üzemanyagárak – és így közvetve az energiaárak drasztikus emelkedése – a háztartások esetében hatással van a vásárlóerőre. A magas energiaárak és a magas infláció miatt tovább növekvő élelmiszerárak miatt jelentősen csökkenhet a lakossági kereslet.

Meddig autózunk?

A lakossági fogyasztásból a jelen kutatásban azt vizsgáltuk meg, ki meddig használná az autóját.

„Milyen üzemanyag áraknál van a lélektani határ, ahol letesszük az autót?” A válasz összetett: egyrészt sehol és soha, másrészt már most eljött a változások ideje!

Azt láthattuk, hogy a válaszadók negyede (26%) 500 Ft/liter üzemanyagárnál letenné az autóját, azaz a jelen helyzetben már változtatna (megjegyzés: a kérdőív lekérdezése pillanatában 500 Ft alatt volt az üzemanyag ára). A kutatás időpontjában kb. a válaszadók 1/5-e mondta, hogy már az akkori árak is változtatásra kényszerítik.

A válaszadók 18%-a nyilatkozta azt, hogy akármennyi is lesz az üzemanyag ára, ki fogja fizetni.

A kérdőívet kitöltők 26%-a még nem tudta, hogyan reagál majd az egyre növekvő üzemanyagárakra.

Milyen üzemanyagár (benzin, dízel) mellett döntene úgy, hogy leteszi az autóját (csak kivételesen ritka helyzetekben használná)?

Forrás: MKB Dialóg online kutatás

Mit tehetünk ebben a helyzetben?

Ha ezt a folyamatot a fenntarthatóság szemszögből vizsgáljuk, akkor ahhoz, hogy gyerekeink és unokáink normális életet élhessenek majd 50 év múlva, arra van szükség, hogy kevesebbet fogyasszunk, energiából, üzemanyagból, de még élelmiszerből is!

Fogyasszunk kevesebbet!

Most még mi változtathatunk fogyasztási szokásainkon, annak érdekében, hogy ne veszélyeztessük gyermekeink jövőjét.

Tényleg mindent autóval kell intéznünk?

Mi az, amihez elengedhetetlen az autó?

A bevásárlás az a terület, ahol a legtöbben nem tudnák nélkülözni az autót. Itt változást és megoldást hozhat az, hogy a COVID-járvány miatt egyre gyorsabban épülnek ki a házhozszállítási hálózatok, ami optimálisabb megoldás, mintha mindenki egyenként autózik vásárolni.

A munka, munkába járás is jelentős mértékben autót igénylő terület. A járvány hatására (ahol lehetséges) a home office vagy hibrid munkavégzés segíthet ennek a problémának a megoldását.

Van olyan terület, amit úgy gondol nem tudna megoldani autó nélkül, kiugróan magas üzemanyagárak esetében sem?

Forrás: MKB Dialóg online kutatás

A válaszadók negyede azt mondja, nincs olyan terület, amit ne tudna autó nélkül megoldani. Ez egy biztató arány, még akkor is, ha itt nagyobb arányban vannak az idősek.

Mi az, ahol első körben le tudunk mondani az autóról? Kik teszik le könnyebben és kik nehezebben az autót? Ezzel a témával folytatjuk sorozatunkat…

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.