Miért nem lehet 100 forintért tankolni? – Az üzemanyagok adótartalma

  • Erdélyi Dóra Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 3 perc   

Egy korábbi bejegyzésemben rávilágítottam, hogyan alakul ki az üzemanyagok termelői ára. Abban a publikációban mutattam be az üzemanyag útját a nyersolaj kitermelésétől kezdve egészen a kiskereskedőig, vagyis a benzinkúthoz való eljutásig. Az üzemanyagok árának összetétele azonban izgalmasabb, hiszen az állam különféle adótételekkel terheli a benzin és a dízel (gázolaj) üzemanyagokat.

Az egyik üzemanyagokra kivetett adó a jövedéki adó, mely a benzin esetében fix 120 forint literenként (gázolajé fix 110,35 Ft /liter). Ebben az esetben viszont egy különleges szabály van érvényben, miszerint ha a kőolaj hordónkénti ára tartósan 50 amerikai dollár vagy az alá csökken, akkor a benzin jövedéki adómértéke literenként 5 forinttal nő (125 Ft/liter lesz a jövedéki adó; gázolajé is nő 120,35 Ft/literre). 50 dollár feletti olajár esetében nincs ez a pluszteher. Így az üzemanyagáraknak alsó korlátja van, vagyis egy esetleges olajáresés esetén nem feltétlenül tapasztalható ahhoz hasonló árcsökkenés az üzemanyagok árában.

További díjtétel az üzemanyag árában az úgynevezett kőolaj-készletezési díj, mely a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetséghez kerül (az elmúlt években 1,4-3,3 Ft/liter körül mozgott az értéke). E díjtétel befizetésének célja, hogy Magyarországon mindig megfelelő mennyiségű biztonsági készlet álljon rendelkezésre kőolajból, ha az ellátásban zavar keletkezik (mint ahogy pl. az 2019 tavaszán történt). A Szövetség feladata tehát a törvényileg meghatározott mértékű biztonsági készlet létrehozása és fenntartásának biztosítása.

Utolsó adótételként rakódik az üzemanyag árára az általános forgalmi adó (a nettó ár 27%-a), amely minden, az előbbiek során felsorolt tételre rakódik, tehát például a jövedéki adóra is 27%-os áfát kell fizetnie a magyar autósoknak.

Ha feltételezzük, hogy a fenti különböző adótételeken kívül minden egyéb, üzemanyagárat befolyásoló tényező 0 forintot tenne ki (nyersolaj, szállítási költség stb.), akkor idehaza csak az adók miatt legalább 160 forintot kellene fizetni literenként a benzinért, vagyis az üzemanyagok árának alsó korlátja van (gázolaj esetében ez pár forinttal alacsonyabb szint): 125 forint jövedéki adó a benzin esetén, a jelenleg érvényes 3 forintos kőolaj-készletezési díj, ezek összegére vetített 27%-os áfa. Tehát a fent részletezett, extrém példának tekintett ingyen nyersolaj esetében sem tudna a benzin ára a jelen feltételek mellett 160 forint alá kerülni.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.