Rheinmetall: emelkedés előtt a német vállalat részvényárfolyama

  • Rácz Balázs Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 12 perc   

A német székhelyű Rheinmetall vállalat az MDAX-index tagja, az aktuális piaci kapitalizációja (március 29-én) 3,7 milliárd euró. A vállalat két fő tevékenységi köre az autóipar és a hadiipar. A menedzsment előrejelzése szerint a következő években a társaság árbevételi és eredményszámai dinamikus növekedés előtt állnak.

A hadiipar és az autóipar területén is vannak növekedési lehetőségei a Rheinmetallnak, a cég a termékeit folyamatosan fejleszti, így a legmodernebb hadiipari technológiákat kínálják a vásárló országoknak. Az autóipari fejlesztési és beruházási tevékenység miatt a belső égésű motorokhoz fejlesztett technológiáit folyamatosan alakítja át a Rheinmetall, így az elektromos járművek terén is szállítanak alkatrészeket az autógyártóknak. A részvény technikai képe alapján van tere a további emelkedésnek.

A Rheinmetall története dióhéjban

Heinrich Ehrhardt mérnök 1878-ban nyitotta meg szerszámgépgyárát a németországi Zellában. Josef Massenez nevű barátjának egy lőszergyára volt, aki jutalékért cserébe felajánlotta Ehrhardt-nak, hogy segítsen a német hadügyminisztérium által elnyert szerződés teljesítésében. Ehrhardt megalapította a Rheinische Metallwarren- und Maschinenfabrik AG-t és megkezdődött napi 800 ezer lőszer gyártása.

Az első világháború végére már 48 ezer főre nőtt az alkalmazottak száma, de a háború után kialakult gazdasági válság miatt nehéz helyzetbe került a társaság és olyan versenytársak felvásárlásával élte túl a cég ezt az időszakot, mint a felszámolás előtt álló August Borsig GmbH. A céget Rheinmetall-Borsig AG névre keresztelték és az 1930-as évek közepére ismét fegyvereket és lőszert gyártott a német hadsereg számára.

1944-ig közel 20 új fegyverrendszert fejlesztett ki a német vezetés számára. Ezt követően több ízben is átalakult a cég, de folytatta a katonai eszközök gyártását. A Leopard 2 tankok fő fegyverzete és tűzvezérlő berendezése is a Rheinmetallhoz köthető. A társaság a 80-as és a 90-es években számos akvizíciót hajtott végre, egyrészt hadiipar területén tevékenykedő cégeket vásárolt fel, de ekkor akvirált több autóipari társaságot is. A düsseldorfi székhelyű Rheinmetall jelenleg világszerte már 145 helyszínen van jelen, ebből Európában 80 helyszínen található meg a vállalat.

Tevékenységi körök

A Rheinmetall tevékenysége két fő területre osztható: a hadiipar és az autóipar. A társaság hadiipari üzletága légvédelmi rendszereket, fegyvereket és lőszereket, valamint páncélozott járműveket gyárt, illetve szimulációs és egyéb képzésekkel kapcsolatos szolgáltatásokkal is foglalkozik. A Rheinmetall elektronikai eszközöket is gyárt katonai és nemzetbiztonsági célokra. A vállalat autóipari üzletága mágnesszelepek, víz-, olaj- és vákuumszivattyúk, illetve dugattyúk és motortömbök gyártásával is foglalkozik.

Autóipar

Az autóipar területén a Rheinmetall arra számít, hogy a belső égésű motorok optimalizálására még éveken keresztült szükség lesz, ezért a vállalat hajtásrendszereihez köthető termékeit tovább fejleszti és finomhangolja, különösen fókuszálva a mechatronikával kapcsolatos termékekre. A fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentését illetően a vállalat továbbra is nélkülözhetetlen fejlesztőpartner marad a járműgyártók számára.

A Rheinmetall autóipari részlegének árrései jelenleg csökkenő tendenciát mutatnak. 2019-ben 220 bázisponttal, 6,7%-ra esett vissza a marzs az egy évvel korábbi szinthez képest, 2020-ban pedig tovább folytatódott a csökkenés a globálisan gyenge autóipari kereslet eredményeképpen. A károsanyag-kibocsátásra vonatkozó szigorúbb szabályok életbelépése miatt a társaság nagy hangsúlyt fektet a károsanyag-kibocsátás csökkentésére és az üzemanyag fogyasztás optimalizálására, amely viszont növeli a kutatás-fejlesztési kiadásokat.

A Rheinmetall autóipari részlegének további növekedését nehezíti az autógyártók felől tapasztalható árnyomás, mert az autógyártók csökkenteni szeretnék a költségeiket, hogy ellensúlyozzák az innovációra fordított kiadásokat és a kevésbé jövedelmező elektromos járművek felé történő elmozdulást. A globális autógyártás már a tavalyi évben lassulni kezdett, amit tovább fokoztak a koronavírus terjedése miatti gyárleállások.

Az alábbi grafikonon a társaság két fő üzletága üzemi eredményhányadának alakulása látható negyedéves bontásban:

Forrás: Bloomberg, Rheinmetall

A károsanyag-kibocsátás szigorítása a Rheinmetall esetében nem csupán további fejlesztési igényt jelent, hanem az autókba beépítésre kerülő tartalom tekintetében is bővülési lehetőséget kínál a társaság számára, lehetővé téve a piaci átlaghoz képest erőteljesebb növekedést.

2019/2020-tól kezdődően számos országban bevezetésre kerültek az Euro VI-tal egyenértékű kibocsátásra vonatkozó jogszabályok. Ezek a piacok kulcsfontosságúak lettek a társaságnak, ide tartozik Kína is, ahol a Rheinmetall helyi közös vállalkozások segítségével szeretné növelni a piaci részesedését.

Az uniós jogszabályok 2020-tól 95g Co2/km átlagos flottakibocsátást céloznak meg, 2030-ig összességében további 37,5%-os csökkentésre van szükség, világszinten harmonizált WLTP-szabványok alapján. Ennek eléréshez előtérbe kell kerülniük az elektromos járműveknek. Ezért egy idő után már nem éri majd meg a gyártóknak a belső égésű motorok további fejlesztése, de addig is nagy szerep hárul a Rheinmetall-ra, hogy innovációi révén az autógyártók teljesíteni tudják a normákat.

Forrás: Valeo befektetői prezentációja

A Vision 2025+ stratégia részeként a Rheinmetall célja, hogy az autóipari részleg bevételeinek egyharmada az e-mobilitásból származzon. Ezért a társaság úgy alakítja át a hagyományos belső égésű motor technológiáját, hogy az a plug-in hibridek és a tiszta elektromos járművek esetében is használható legyen. A Rheinmetall a versenytársakhoz hasonló stratégiát követve elsősorban a belső égésű motorok kibocsátásának csökkentésére összpontosít, miközben kiterjeszti a termékeit az elektromos járművek irányába is.

Hadiipar

A NATO-ban 2014-ben döntöttek arról, hogy legkésőbb tíz év múlva minden tagállam legalább a GDP 2 %-át költi honvédelmi célokra. Ezzel szemben 2019-ben az EU 28 tagállama közül csak kilenc volt összhangban a NATO céljával, de a tendencia javuló, mert 2018-ban még csupán hat tagállam felelt meg ennek a feltételnek.

A katonai kiadások fokozatos növekedése kedvező a Rheinmetall számára, főként Németország fontos kulcspiaca a társaságnak. A német védelmi kiadások 2020-ra éves szinten 45 milliárd euróra növekedtek, amely 40%-os bővülést jelent 2014-hez képest. Németország kijelentette, hogy 2031-re a védelmi kiadásait a GDP 2%-ára növeli.

Az európai országok védelmi kiadásainak növelése pedig jelentősen hozzájárul a Rheinmetall védelmi üzletágának bővüléséhez. A NATO 2%-os célkitűzésének elérése jelenleg aktuális kérdés, tekintettel a terrorizmussal kapcsolatos veszélyekre, az EU keleti határain lehetséges konfliktusok kialakulásának veszélye, illetve a Közel-Keleten folyamatosan fennálló feszültségek miatt.

A társaság számos hadiipari eszközt gyárt és fejleszt, például a Lynx nevű páncélozott gyalogsági harcjárművet. Tavaly augusztusban a magyar állam szerződést írt alá a Lynx harcjárművek gyártására Magyarországon. A Rheinmetall fegyver és lőszerrészlege globálisan is piacvezető és nagy tapasztalattal rendelkezik a komplett fegyver- és lőszerrendszerek gyártásában. A Rheinmetall a fejlett légvédelmi rendszereknek is az egyik legjelentősebb gyártója.

Növekedési várakozások

A Bloomberg elemzői konszenzusa alapján dinamikus árbevétel és profitbővülés várható a következő években. A Rheinmetall árbevétele 5,88 milliárd eurót ért el 2020-ban, amely 2021-ben csaknem 9%-kal 6,38 milliárd euróra bővülhet, míg 2022-ben további közel 7%-kal emelkedhet (6,81 milliárd euróra). Az egy részvényre jutó nettó profit 5,9 euró volt 2020-ban, amely a várakozások szerint 36%-kal 8 euróra emelkedhet 2021-ben, és további 15%-kal 9,2 euróra bővülhet 2022-ben.

A Rheinmetall menedzsmentjének előrejelzése szerint 2025-ig az árbevétel elérheti a 8,5 milliárd eurót, amely 8%-os átlagos éves növekedést jelentene a 2020-as bázishoz képest (az adatok forrása: Bloomberg konszenzus).

A 2020-as árbevétel a két szegmens között az alábbiak szerint oszlik meg:

Forrás: Bloomberg

Az árbevétel közel kétharmad része a hadiiparhoz köthető, ennek az üzletágnak a magasabb árrései (ahogy a fentebbi grafikonon látható) miatt az adó, a kamat és az amortizáció előtti profitnak még az árbevételnél is nagyobb része köthető a hadiipari részleghez:

Forrás: Bloomberg

A biztonságtechnika és az elektromobilitás a társaság szerint a jövőben a növekedés különösen erős mozgatórugói lesznek, és a társaság eladásainak egyre inkább növekvő részét jelenthetik. 2025-re a biztonságtechnikához köthető termékek a Rheinmetall eladásainak 70%-át jelenthetik, szemben a 2020-as 63%-kal. A belső égésű motorhoz köthető bevételek súlya pedig folyamatosan csökkenhet, a cég előrejelzése szerint a jelenlegi 30%-ról 2025-re 20% alá eshet a teljes értékesítésen belül.

A környezeti fenntarthatóság a csoport stratégiájának szerves részét képezi: a Rheinmetall AG 2035-re szeretné elérni a CO2-semlegességet. Ehhez a társaságnak jelentősen csökkentenie kell az energiafogyasztását, a vízfelhasználást pedig körülbelül 10% -kal kell visszafogniuk.

A társaság stratégiájának kulcspontjai

A Rheinmetall stratégiája három fő pontban foglalható össze:

  • Első: az autóipari alkatrészek részarányának csökkentését szeretné elérni a társaság a csoport teljes értékesítésén belül, különösen a belső égésű motorokkal kapcsolatos termékek esetén.
  • Második: az összes divízióban legalább a 10%-os üzemi eredményhányad szint elérését tervezi a társaság.
  • Harmadik: a csoport portfóliójának folyamatos menedzselése az első két cél elérése érdekében.

A Rheinmetall az idei évtől megújítja a vállalati struktúráját. Eddig két különálló vállalati divízió volt: az autóipar és a hadiipar. A Rheinmetall új struktúrája öt részleget foglal magában, az átszervezés kifejezetten a társaság technológiái átadásának elősegítésére irányul a csoport egyes részei között. Az öt részleg:

  • Fegyverek és lőszerek;
  • Elektronikus megoldások;
  • Járműrendszerek;
  • Érzékelők és a hajtóművek;
  • Anyagok és kereskedelem.

A dugattyúkat gyártó egységük pedig már nem képezi a társaság alaptevékenységének a részét, és folyamatban van ennek a jelenleg nem túl jövedelmező üzletágnak az értékesítése.

Forrás: Rheinmetall Group – Latest News

Technikai kép

A Rheinmetall részvényárfolyama a koronavírus első hullámának kirobbanásakor 95 euró környékén mozgott, ahonnan tavaly februárban és márciusban néhány hét leforgása alatt 44 euróig esett a kurzus. Erről a mélypontról indult el egy emelkedés, és idén év elejére már ismét 90 euró felett járt a részvények árfolyama, vagyis sikerült visszakapaszkodnia a koronavírus előtti szintekre.

Jelenleg egy emelkedő trendcsatornában mozog az árfolyam, magasabb mélypontok és csúcspontok rajzolódtak ki a grafikonon az utóbbi hónapokban. Ha folytatódik az emelkedő trend, akkor középtávon visszatesztelheti az árfolyam a 119,3 eurónál található történelmi csúcspontját. Ez egy erős ellenállást jelent a részvénynek. A szint áttörésével megerősítést nyerne az emelkedő trend és tovább folytatódhatna az emelkedés.

A Rheinmetall részvények árfolyamának alakulása:

Forrás: Bloomberg

Az eredeti elemzés itt érhető el.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.