A generációváltás valójában családi értékmegőrzés

  • Veisz Ákos Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 4 perc   

A Danube Capital vezérigazgatója, Veisz Ákos a generációváltás témájában tartott előadást a Tudatos felkészülés a generációváltásra című Hiventures-Portfolio KKV Tőkefinanszírozás konferenciáján; a kapcsolódó portfolio.hu beszámoló itt érhető el.

Évek óta meghatározza a közbeszédet a generációváltás kérdésköre. Sokszor az az érzésünk, hogy jóval többet beszélünk a témáról, mint amennyi történés valójában van a kérdéskörben. Miért és kinek fontos ennek kiemelt kezelése?

Többféleképpen lehet vizsgálni a generációváltás kérdéskörét, makrogazdasági szinten és az egyének szintjén. Makrogazdasági szinten nézve ez 200 ezer utódlást, 700 ezer munkahelyet jelent. Makrogazdasági szinten a piac kényszeríti ki a megoldásokat: a sikeres cégek megerősödnek, amelyek meggyengülnek azokat felvásárolják, vagy megszűnnek és ezzel másnak adnak piacot. A nemzetközi tapasztalatok alapján a vállalkozások több, mint kétharmada tervezi családban tartani a tulajdont és vezetést, de ez csupán 30%-nak sikerül.

Sokan sokféleképpen közelítik meg a generációváltás kérdéskörét, jogi, adózási kérdésként. Mi a Danube Capitelnél azt gondoljuk, hogy ez első sorban egy emberi kérdés és az emberi részében kell támogatást adni az érintetteknek. Ráadásul minden családnak, minden vállalkozásnak más a története, a történethez kell igazítani a legmegfelelőbb megoldást. Ez az aspektus az eddigiekben jelentőségénél lényegesen kevesebb figyelmet kapott.

A generációváltást mi a vállalatok és a vállalkozó egyének oldaláról közelítjük meg, mert ez a kérdés számukra és családjaik számára a legfontosabb. A Danube Capital számos vállalkozóval beszélt és kutatási eredményeinket a nemzetközi irodalom tükrében rendszereztük, pszichológust is bevontunk a munkánkba. Tapasztalataink alapján nem arról van szó, hogy generációt kell váltani, ami azt sugallja a régi az rossz, jöjjön az új.

Sokkal inkább annak kell fókuszban lenni, hogy a felépült értékeket, hogyan lehet megőrizni és megerősíteni. A generációváltás ezért nem megfelelő kifejezés, sokkal jobban leírja a helyzetet a családi értékmegőrzés kifejezése. Ugyanis családi vállalkozások, elődök és utódok, emberi sorsok állnak a középpontban. Azt se felejtsük el, hogy a magyar társadalomban a család kiemelten fontos érték.

A generációváltásnak tervezett folyamatnak kell lennie. A magyar vállalkozások alig 8%-a rendelkezik írott utódlási tervvel, amely mindenképpen fejlesztendő terület. Emellett a nehézséget az adja, hogy fókuszban kell tartanunk az emberi tényezőket. A technikai kivitelezés ezután adódik majd. Így az első lépésben saját magunkban kell rendezni bizonyos kérdéseket, mint az aggodalom, ijedtség, félelem, az elengedés vagy az, hogy kiben bízunk meg. Ebben a folyamatban egy coach is tud segíteni bennünket. Majd amikor az elhatározás már megszületett, össze kell állítanunk a tervet, megőrizve a fókuszban a családi értékmentést.

Néhány induló tipp az út elején állók számára a felkészüléshez:

  • Beszéljünk azokkal, akik már túl vannak a generációváltáson
  • Mérlegeljük az összes utódlási lehetőséget és a számunkra és vállalatunk számára is legalkalmasabbat válasszuk
  • Gondoljuk át, hogy milyen vezető szükséges a vállalkozás irányításához
  • Legyen személyes jövőképünk
  • Legyen pénzügyi jövőképünk
  • Készítsünk utódlási tervet és készítsük fel a vállalkozást
  • Ne féljünk külső segítséget kérni

A lelki tényezők rendezésén és az ütemterv kidolgozásán kívül pedig elkerülhetetlen a vállalat értékének felmérése. Csak ennek tudatában kezdhetünk hozzá a jogi és pénzügyi megoldások feltérképezéséhez. Ha a komplex folyamatban és a számos egymásra épülő lépéssorban elakadnánk, bármikor kérhetjük szakértő segítségét. Mi a Danube Capitalnél hiszünk abban, hogy egy szakértő csapat jelentősen hozzájárul a családi értékteremtéshez.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.