Pató Pál úr és a vállalatértékelés

  • Danube Capital Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 5 perc   

Ej, ráérünk arra még! – mutatott rá Petőfi hazánk ősi jelszavára több, mint 150 évvel ezelőtt; és ez a mentalitás azóta sem változott érdemben. A porcicák nyugodtan gyülekeznek a nappali sarkában, a gyerekek festékes kéznyoma a falon nem különösebben zavarja a szülőket; amíg rá nem döbbennek, hogy órákon belül megérkeznek a rokonok vagy a barátok. A kopott zokni esetében is csak akkor gondolkodunk el a selejtezésen, amikor vendégségbe vagy éppen közös csapatépítőre, programra készülünk; ahol a szűk családon kívül mások is megláthatják a menesztendő ruhadarabot.

A halogatás, a Pató Pál úr-féle hozzáállás elfogadható lehet ezen kevésbé releváns ügyekben. Nem lehet ugyanakkor szó nélkül hagyni, ha egy KKV-ról van szó, ahol a tulajdonos vagy a cégvezető képvisel hasonló magatartást. Ő ugyanis nem csupán a saját jövőjéért felel, hanem a kollégái, vevői, beszállítói sorsa is részben az ő kezében van.

A Danube Capital 2019 májusi megalapítása óta több, mint 100 KKV-vezetővel, tulajdonossal találkoztam. Minden cég egy egyedi és megismételhetetlen történet; de mégis számos párhuzamot fedeztem fel közöttük. Általános példa, hogy az alapítók, a vezetők nagyon nehezen engedik el a kontrollt a kisebb cégekben és mindez a cég jövőjét is markánsan befolyásolja. És amikor mégis szeretnének hátrébb lépni, a céget részben értékesíteni; akkor hirtelen döbbennek rá arra, hogy a vállalat nem feltétlenül ér annyit a vevők számára, mint amennyire ők taksálták.

Idén egy kapcsolódó, megdöbbentő példával találkoztam: János 53 éves, vérbeli hazai vállalkozó, aki a semmiből építette fel cégét az 1990-es évek elején; azóta szabadidejének jelentős részét is a vállalkozására áldozta. Évek óta érlelődött a gondolat benne, hogy hátrébb lépjen és értékesítése a cégét, de mindig csak halogatta a döntést. Egészen nyárig, amikor egy szívinfarktust követően a kórházi ágyon pár perc alatt döntötte el, hogy szeretne megválni a cégétől és a későbbiekben több évtizedes munkájának gyümölcsét szeretné élvezni.

Ilyen helyzetben van szükség a vállalatértékelésre mint szolgáltatásra; amelynek keretében meghatározható, hogy valójában mennyit is ér egy vállalkozás. Bár a történet vége egy szám vagy éppen egy szűk ártartomány, ám ennél sokkal fontosabbnak tartom az ahhoz vezető utat: egy vállalatértékelés a mi javaslatunk alapján mindig személyes találkozóval kezdődik, ahol az értékelést végző szakértői csapat, valamint a tulajdonosok, a cégvezetők kölcsönösen megismerjük egymást.

Egyeztetünk a cég múltjáról, jelenéről és a menedzsment jövőképéről, vízióiról a cég vonatkozásában. Akár egy termelő, akár egy szolgáltató vállalatról van szó; szeretjük, ha van lehetőség az üzem, a gyár bejárására vagy éppen az iroda megtekintésére – ugyanis csak így alakul ki a személyes, bizalmi kapcsolat a vezetőkkel; amely szerintem a vállalatértékelési folyamat során elengedhetetlen.

Ezt követően veszi kezdetét a vállalatértékelési modellezési munka, ahol a vállalkozás meglévő üzleti tervét értékeljük a szakértőkkel, vagy ha nincs ilyen üzleti terv, akkor a menedzsmenttel közösen elkészítjük. Ez egy többkörös, néhány hét alatt elvégezhető feladat, amelybe beépül a makrogazdasági tudásunk (inflációs pálya, bérpálya stb.), a vállalatértékelési tapasztalatunk (pénzügyi terv, relatív értékelés), illetve az ágazati kilátások, folyamatokból származó szakmai gondolataink.

A folyamat végén a szakértői csapatunk egy komplex vállalatértékelési modellt készít, amelynek alapján meghatározható a vállalat valós értéke. Természetesen az objektív pénzügyi és egyéb feltételezések mellett szubjektív elemek is beépülnek az értékelésbe, ezek hatását a vállalat értékére egy érzékenységvizsgálat keretében mutatjuk be. Mindez azonban csak akkor ér valamit, ha az értékelt vállalat menedzsmentje is érti a folyamat egyes lépéseit. A vállalatértékelési munkát ezért mindig egy személyes prezentációval zárjuk, ahol mindezen tényezők, információk a terítékre kerülnek.

Ez a személyes kapcsolat lehetőséget teremt arra is, hogy ha a tulajdonos elégedetlen a kalkulált vállalatértékkel, akkor a szakértőinkkel közösen egy olyan akciótervet dolgozzunk ki, amelynek keretében a vállalatérték organikus módon növelhető. János esetében erre már vélhetően nem lesz idő, de éppen János példájából kiindulva más cégek esetében érdemes minél előbb elindítani a folyamatot.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.