Van megoldás a KKV-k előtt álló kihívásokra!

  • Veisz Ákos Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 4 perc   

A magyar KKV-k fele úgy lép át az új évtizedbe, hogy nincs üzleti terve. Az innováció ugyan beépült már a közbeszédbe, de vajon termőre tudjuk fordítani ezt? Generációváltás előtt álló vállalatok számos kihívással szembesülnek, milyen szempontokat érdemes figyelembe venni? Egyebek mellett ezekről a témákról beszélgetett Veisz Ákos a Danube Capital R&A Zrt. vezérigazgatója a TrendFM Nap Vendége műsorában.

A magánéletben a nagyobb dilemmák kapcsán alaposan mérlegeljük a lehetőségeinket és ez alapján hozzuk meg döntéseinket. Közeleg az év vége, rádöbbenünk arra, hogy megint eltelt egy év; a szentimentális hangulatban azon morfondírozunk, milyen lesz a következő év? Merre tartunk, milyen célokat szeretnénk elérni? A kérdésekre pedig válaszokat keresünk. Ezért meglepő, hogy a magyar KKV-k nagyjából fele nem készít üzleti tervet.

A tervezés azonban jóval több annál, mint hogy letudunk egy kötelező kört. Egy jól elkészített pénzügyi terv révén közelebb kerülünk a kitűzött céljaink megvalósításához; egyben támpontot és feladatot is ad vállalkozásunk számára. Egy olyan iránytű, ami az év során pályán tartja a menedzsmentet, orientálja az alkalmazottakat. A tervezés során fel tudunk készülni váratlan fordulatokra is, ami különösen fontos egy bizonytalanabb nemzetközi gazdasági környezetben, ami a következő időszakban várható.

A gazdasági kihívások mellett foglalkozni kell a digitalizáció kérdésével és lehetőségével is. Fontos a külső digitalizáció, vagyis az elektronikus csatornákon való megjelenés (honlap, közösségi média pl. Facebook), amely lehetőséget teremt nagyobb piac elérésére és megszólítására. A belső digitalizációt sem hanyagolhatjuk el, legyenek rendszereink, amik a vállalkozás működtetését segítik. Vagyis innováljunk! Nem kell Nobel-díjat érdemlő fejlesztésekkel előállnunk, a vállalkozás működését lépésről-lépésre átalakítva is sokat tudunk fejleszteni.

A digitális térben az ügyfeleinket könnyen el tudjuk érni, ezzel együtt ők is könnyebben tudnak véleményt formálni működésünkről, termékeinkről, szolgáltatásainkról. Az ügyfelek viselkedésének figyelése, mérése; illetve a visszajelzések beépítése a vállalkozások működésébe is fontos megkülönböztető faktor.

A mai modern magyar társadalom most megy át a „generációváltás” névvel jelzett folyamaton, ám mi jobban szeretjük a „családi értékteremtés” szókapcsolatot használni. Számításunk szerint 60-80 ezer vállalat lehet érintett ebben a folyamatban, nem mindegy, hogyan sikerül ez. A vállalatok 70%-a szeretné családon belül tartani az utódlást, de kutatások szerint csak 10 cégből 3-nak sikerül végül ez. Mit érdemes figyelembe venni az átalakulás során:

  • érdemes időben megkezdeni a felkészülést, a folyamatot gyorsíthatja egy külső elemző, tanácsadó jelenléte;
  • a sikeres vállalkozást felépítő tulajdonos, vezető a tanácsaival továbbra is támogassa a vállalkozást, nem kell végleg kiszállni a létrehozott cég életéből;
  • a vállalat dokumentáltsága kulcsfontosságú, szükségesek a pontos számviteli kimutatások, folyamati leírások, partnerkontaktok.

A KKV-k számos kihívással szembesülnek a következő években: a szokásos gazdasági környezeti bizonytalanság mellett a digitalizációs folyamatok és a generációváltás tovább növeli a kihívások számát. Egy olyan vállalat, amely nyitott a kockázatok megismerésére, figyelemmel követi az ágazatában zajló folyamatokat, nyitott az innovációra sikerrel tudja venni ezeket az akadályokat. Mi azért jöttünk létre, hogy ebben segítsük a magyarországi vállalkozásokat.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.