Zöld szempontok és társadalmi felelősségvállalás a bankválasztásban

  • Gál Nikoletta Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 5 perc   

A társadalmi felelősségvállalás és a környezettudatos működés egyre lényegesebb szemponttá válik a márkaválasztásban. Ezek a tényezők a vállalati pénzügyekben és – idővel – a lakossági ügyfelek banki és pénzügyi döntéseinknél is jelentősebb szerepet kaphatnak.

2021 első negyedévi online kutatásunkban megmértük, hogy az MKB Bank lakossági ügyfeleinek bankválasztásában és a pénzügyeik mérlegelésében a klasszikus kiválasztási szempontok mellett milyen súllyal jelennek meg a zöld és társadalmilag felelős szempontok.

Forrás: MKB Bank, Danube Capital

Láthatjuk, hogy a kutatás alapján a kékkel jelölt, klasszikus szempontokhoz (minőség, ügyintézés, biztonság, ár) képest kevésbé fontosak a zölddel jelölt szempontok. Az utóbbiakat tekintve egy bankválasztásnál a bank társadalmi felelősségvállalása (64%) és környezettudatos működése (53%) a válaszadó ügyfelek többségének már fontos szempont tud lenni. A felmérés alapján a kortól és iskolai végzettségtől függetlenek ezek a vélemények.

Változatlanul fontos a környezetvédelem

A bankok feladata és felelőssége a zöld ügyekben fontosnak tekinthető. A járvány kitörése előtti, 2020. márciusi kutatásunkban mértük, hogy a COVID előtt a környezetvédelem területén várták a legtöbben a bank nagyobb szerepvállalását. A környezetvédelem ügyét, illetve az ezzel kapcsolatos elvárásokat a COVID sem tudta teljesen felülírni, a koronavírus-járvány okozta megváltozott élethelyzetben továbbra is érvényes maradt ez a téma. A pandémia kitörése után a válaszadók 93%-a egyetértett azzal, hogy pozitív dolog az, hogy csökkent a környezetszennyezés és fontos lenne erre a jövőben is figyelni.

Társadalmi felelősségvállalás továbbra is fontos szempont

A társadalmi felelősségvállalás az ügyfelek 64%-ának tud lényeges szempont lenni egy bankválasztásnál. Még ha nem is olyan lényeges számukra, mint a minőség, a biztonság, az ár vagy az ügyintézés kérdése; érdemes erre is figyelni, mivel úgy tűnik, ezt a témát a koronavírus-járvány fel is erősítette.  

Hogy pontosan mennyire fontos szempont ez az ügyfeleknek, azt egy korábbi kutatási eredmény is alátámasztja. A bankok egyfajta segítő szerepe a digitális ügyintézés és a biztonság utáni legfontosabb elvárás volt már egy 2020-as nyári kutatásunk alapján is.  A válaszadók 52%-a tartotta ezt a bank kiemelten fontos feladatának. A vírus okozta helyzetben a digitalizáció és a megfelelő digitális ügyintézési formák fejlesztése most minden banknál fókuszban van, de emellett egyfajta segítő szerep, image felépítése is lényeges lehet a jelenlegi helyzetben.

A társadalmilag felelős bank, a társadalmi felelősségvállalás jelenleg az alacsonyabb jövedelmű ügyfelek számára vált kiemelten fontossá. Körükben 75% gondolja úgy, hogy nagyon fontos szempont egy bankválasztásban, hogy a bank egy társadalmilag felelős bank legyen. Ez lehet a COVID-járvány gazdasági hatása, hiszen pont az alacsonyabb jövedelmű válaszadókat fokozottabban érintő, bizonytalan helyzetben még inkább felerősödött a banktól elvárt új, felelős, segítő szerep.

A jövedelmi szint is befolyásolja a bankkal szembeni elvárásokat

A koronavírus-járvány kitörése óta online kérdőíves kutatásainkban követjük, hogyan érzékelik az ügyfelek a bevételeik alakulását. Ebből egyértelműen látszik, hogy a legalacsonyabb jövedelmű rétegeket sújtják leginkább a járvány negatív hatásai. Míg a megkérdezettek 26%-a nyilatkozott úgy, hogy csökkent a jövedelmük a koronavírus járvány kitörés óta, ezzel szemben az alacsonyabb (havi nettó 150 ezer Ft alatti) jövedelemmel rendelkezők közel felénél (!), azaz 45%-nál csökkentek már a COVID hatására a bevételek. Ebben a helyzetben az ő körükben érthetően fontosabb lehet egy társadalmilag felelős pénzintézet és egyféle segítő szerep, ahol a bank segíti a bajba jutott ügyfeleket.

Forrás: MKB Bank, Danube Capital

Jelen kutatás 2021. év első negyedévében zajlott és 602 ügyfél válaszolt a kérdőívre. A vizsgált minta eredményei tehát nem a magyarországi lakosságra, hanem az MKB Bank ügyfélkörére vonatkoztathatók.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről rendszeresen e-mailben értesülhet.