Az ősz a(z) (újra)tervezés időszaka – útmutató a túléléshez, sikerhez

  • Bódia Lilla Szerző:
  • Közzétéve:
     Olvasási idő: 6 perc   

Mindig nehéz előrejelezni, hogy mi történik a gazdaságban, a vállalkozásokkal a következő években vagy akár egy hosszabb, stratégiai időtávban. Ráadásul tavasszal, a koronavírus-járvány kitörése felülírt jó néhány üzleti modellt és üzleti tervet. Munkánk során mi is szembesültünk azzal, hogy amit egy éve előrejelzésként leadtunk ügyfeleink felé az üzleti tervezéséhez, azt április végén felül kellett vizsgálnunk. Sokkal több paraméterrel és bizonytalansággal kell(ett) számolnunk nekünk is, és minden üzleti tervezést végző vállalatnak. És igen, még most is: a 2020-as év felén átlépve sokkal nehezebb megtervezni a következő éveket, mint az utóbbi 10 évben bármikor.

Újratervezés… újratervezés… újratervezés…

Akár a GPS jelet vesztett navigációra is gondolhatnánk, de a pénzügyeket, a működési környezetet tekintve is hatalmas jelentőséggel bír. Minden vállalat számára érdemes ezzel foglalkozni, hiszen sok esetben akár a túlélés is múlhat rajta. Mind inkább kézzelfoghatóvá válik a kínai közmondás: „Jóval azelőtt kezdj el kutat ásni, mielőtt szomjas lennél!” .

A stratégia az egyik legrégebbi fogalmaink közé tartozik, amely katonai gyökerekre vezethető vissza. Különösen érdekes most ez a koronavírus-járvány idején is, hiszen a járvány kitörésekor mi – Danube Capital – is felvettük a harcot és a „Fight COVID-19” munkanevet adtuk a várható gazdasági hatásokat előrejelző projektünknek.

Danube Capital saját szerkesztés

Már a koronavírus-járvány megjelenésétől kezdve nyújtunk támaszt a mentőövet kereső vállalatok számára; összefoglaltuk, hogy mire érdemes figyelni a gazdasági mentőcsomagok kapcsán a magyar vállalkozásoknak. Azóta is folyamatosan nyomon követjük a makrogazdasági eseményeket: aktuális negyedéves makrogazdasági kitekintőnk készítésekor is a járvány körüli aggodalmak csökkentése vezérelt bennünket. Piackutatásaink során elsődleges kérdéskör – és a mai napig is kiemelt téma – lakossági és vállalati ügyfeleket tekintve a koronavírus-járvány és annak negatív hatásai.

A járvány sok mindenre megtanított minket

A stratégiai gondolkodás a jövő alakítására fókuszál, elengedhetetlen része a menet közbeni változások nyomon követése. Napjainkban a vállalatok nagy részének még mindig problémát okoz az inkrementalizmus, azaz a fokozatos változás. Tevékenységüket fixnek és megváltoztathatatlannak gondolják, stratégiájukra horgonyként tekintenek; ezért olyan alternatívákat választanak, amelyek csak kismértékben térnek el az eredeti céltól, víziótól. Legalábbis ez volt eddig. A koronavírus-járvány vélhetően ezt is felülírta.

Jó néhány vállalatvezető ebben a pillanatban is azon töri a fejét – akár külső szakértőket is igénybe véve -, hogyan őrizheti meg piaci pozícióját, alkalmazottait, egyáltalán hogyan maradhat talpon. A koronavírus-járvány ráirányította a figyelmet arra, hogy a stabilnak, kiszámíthatónak és megszokottnak hitt világunkat nem vehetjük evidensnek. Egyre többször kerül elő egy idegennek tűnő szó, a reziliencia, amely rugalmasságot, alkalmazkodóképességet, reaktivitást jelent, illetve a problémákkal való megbirkózás képességét. A jelenlegi válsághelyzet is arra mutat rá, mennyire fontos a megújulás, az újratervezés.

Nézzük a dolgok jó oldalát!

Ez akár egy szlogen is lehetne, viszont a negatív gazdasági hatások mellett kétségkívül számos pozitív hozadéka is volt a koronavírus-járványnak. Csak néhány ezek közül: rohamtempóban fejlődő és terjedő digitalizáció, tömeges home office, környezettudatosabb gondolkodás és ide sorolhatjuk a tervezés fontosságát is. Talán a cégvezetők és a lakosság is rádöbbent arra, hogy egy jó darabig semmi sem lesz ugyanolyan, mint a koronavírus-járvány előtt. Már nem lehet az előző évek növekedési ütemét kivetítve tervezni, már nem elég azzal számolni, hogy anyának/apának stabil, jó munkahelye van a reptéren, a turizmusban vagy a vendéglátásban. Számolunk kell a megváltozott körülményekkel és terveznünk kell a megváltozható világgal magánemberként és cégvezetőként is!

Út a sikerhez – fókuszban a tervezés

A stratégia az adott körülmények között megvalósítható célokat tűzi ki, valamint az ezek eléréséhez vezető utat, illetve a megvalósításhoz szükséges eszközöket. Nem elég csupán egy jó ötlet, a sikert meg kell tervezni!

Danube Capital szerkesztés (eredeti kép forrása Pixabay)

Minden vállalatnak meg kell tudni mondania, hogy a tervezett pénzügyi céljai elérését mitől várja (a piac alakulása, a piacrész változása, organikus növekedés/akvizíció stb.) – ezzel a kockázatok is azonosíthatók. Tisztában vagyunk vele: ez sokszor nem könnyű feladat. Egy precíz üzleti tervezési folyamat során a vállalatok az erősségeikkel és gyengeségeikkel is tisztába kerülnek, amely hosszútávon is segítheti a hatékonyabb működést.

Ha nem készülnek pontos célszámok, akkor egyes döntések eseti jellegűek lesznek, amely az adott vállalkozásra nézve negatív eredményhatással lehet. A tervezés, riportálás és visszamérés hármasa gyorsabb reakciót jelent év közben is. Folyamatában látható, ha a kitűzött üzleti/stratégiai cél elérése veszélyben van, nyomon követhetők az évközi teljesítmények és a külső körülmények változása is. Mi – Danube Capital – így mutatunk utat, amellyel könnyebben vészelhető át a koronavírus-járvány második hulláma és gördülékenyebben indulhat az újrakezdés is.

Szeretne hasonló cikkekről folyamatosan értesülni?

  • Engedélyezze a böngésző általi weboldal-értesítéseket, így az új blogbejegyzéseinkről azonnal értesülhet.
  • Iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken, így az új blogbejegyzéseinkről havonta, e-mailben értesülhet.